برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بهترین پیشنهادها برای نرم افزار اسکرام

روش‌های چابک به دلیل ارائه مزایای قابل توجهی چون ایجاد شفافیت، انعطاف‌پذیری و افزایش سرعت تحویل از مقبولیت بالایی در مدیریت پروژه برخوردارند. این روش در ابتدا به منظور حل مشکلات لاینحل در پروژه‌های توسعه نرم افزار ایجاد شد و سپس به سایر صنایع گسترش پیدا کرد. برای بهبود عملکرد اصول چابک، روش‌های مختلفی از جمله اسکرام توسعه یافتند. نرم افزار اسکرام به تیم‌ها کمک می‌کند تا بر وظایف خود متمرکز شوند و واکنش سریع‌تر و بهتری نسبت به تغییرات نشان دهند. همچنین کیفیت برقراری ارتباطات و همکاری از طریق اسکرام بهبود می‌یابد. در این مقاله چندین نرم افزار مدیریت پروژه دارای ماژول اسکرام معرفی می‌شوند.

اسکرام چیست؟

اسکرام یک رویکرد چابک برای مدیریت پروژه‌ها است. این ابزار عمدتاً در پروژه‌های توسعه نرم افزار مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون تیم‌ها روش اسکرام را در پروژه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. برخلاف سایر روش‌های مدیریت پروژه، رویکرد اسکرام بر مدیریت فرآیند نیز متمرکز است، بنابراین برخی معتقدند بهتر است به عنوان یک چارچوب توصیف شود تا یک روش.

اسکرام از تیم‌های خودگردان پشتیبانی می‌کند و به آنها این امکان را می‌دهد تا به جای استفاده از یک روش ثابت، مشکلات را به بهترین وجه ممکن حل کنند. اسکرام دارای سه نقش خاص است که هر کدام مسئولیت‌های از پیش تعریف شده خود را دارند.

نقش‌ها

  1. مدیر اسکرام: به عنوان مجری و مربی عمل می‌کند. وظیفه او کمک به رفع نقاط ضعف‌ و حرکت تیم در مسیر درست است.
  2. مالک محصول: ارتباط دهنده تیم توسعه و مشتری است. برنامه تولید را تعیین می‌کند و مسؤل تضمین نیازهای مشتری است. ماموریت وی‌ این است که ویژگی‌های محصول به درستی معنی و تفسیر شوند.
  3. اعضای تیم: اعضای تیم اسکرام بخش عمده کارهای پروژه را انجام می‌دهند. آنها یک تیم خودگردان هستند که در برنامه‌ریزی، اجرا و بازبینی اسپرینت پروژه و نتایج آن مشارکت دارند.

روش کار

تیم‌های اسکرام کارهای خود را در اسپرینت‌های مشخص برنامه‌ریزی می‌کنند. هر sprint ممکن است از دو هفته تا یک ماه زمان ببرد. پیش از اجرای اسپرینت باید وظایف و کارهایی که قرار است در آن انجام شود مشخص شوند. کارها به صورت نیازمندی‌ها تعیین می‌شوند. لیست کلی از این نیازمندی‌ها به همراه اولویت‌بندی آنها وجود دارد که به آن بک‌لاگ محصول (Backlog) می‌گویند. اسپرینت‌ها شامل اسکرام روزانه، کارهای مربوط به توسعه محصول و جلسات برنامه‌ریزی، بازبینی و بازاندیشی است. در جلسات روزانه هر یک از اعضا کارهای دیروز و کارهایی که در ادامه روز انجام خواهد داد و همچنین سایر مواردی که ممکن است مانع کار آنها شود را به اشتراک می‌گذارند.

در پایان هر اسپرینت، یک یا چند اقدام در نرم افزار انجام شده است. همچنین در جایی که عملکرد جدیدی به صاحب محصول نشان داده می شود، یک مروری بر اسپرینت انجام می‌شود. انتقادات و پیشنهادات بخشی از برنامه‌ریزی اسپرینت در جلسه بعدی است.

نرم افزار اسکرام

نرم افزار اسکرام یک نرم افزار مدیریت پروژه است که به تیم‌ها امکان پیشرفت پروژه در بازه‌های زمانی مشخص (اسپرینت) را می‌دهد. این نرم‌افزار از اصول اسکرام مانند برگزاری جلسات روزانه (چه به صورت حضوری و چه آنلاین) پشتیبانی می‌کند. همچنین دارای قابلیت لیست‌بندی و اولویت‌گذاری کارها است. همچنین شامل ویژگی‌هایی برای ردیابی وضعیت و پیشرفت کارها، پذیرش و تطبیق درخواست‌های متغیر و ثبت معیارهای عملکرد تیم است.  نرم افزار اسکرام به تیم‌ها این امکان را می‌دهد تا از طریق حلقه‌های بازخورد روی پروژه‌های بزرگ و پیچیده کار کنند.

بهترین نرم افزار اسکرام

در ادامه بهترین نرم افزارهای مدیریت پروژه و اسکرام را معرفی خواهیم کرد. نرم افزارهای پیشنهادی بر اساس بررسی چندین سایت، بازخورد مشتریان، به‌روزرسانی‌ها، پشتیبانی و رتبه‌بندی بازار انتخاب شده‌اند. ما سعی کرده‌ایم سکوی پرتابی برای کمک به شما در جهت یافتن بهترین نرم افزار مدیریت پروژه چابک باشیم.

سمین

سمین یک نرم افزار مدیریت پروژه فارسی است. این نرم افزار دارای افزونه چابک است و ضمن پیاده‌سازی روش‌های اسکرام و کانبان با کمک ابزارهایی مثل بردهای چابک یا تعریف بک لاگ، استوری پوینت و اسپرینت کمک مهمی به مدیریت پروژه (به ویژه پروژه‌های نرم افزاری و فناوری اطلاعات) می‌کند.

مدیریت پروژه چابک - نرم افزار اسکرام
نمایی از بورد اسکرام در نرم افزار سمین

Asana

Asana یک نرم افزار همه کاره است که می‌تواند برای مدیریت پروژه چابک نیز مورد استفاده قرار گیرد. آسانا دارای ابزار اسکرام است و به تیم‌ها در برنامه‌ریزی، سازماندهی و مدیریت پروژه‌های چابک کمک بسزایی می‌کند. از ویژگی‌های قابل توجه آن که مفاهیم رایج اسکرام را اجرا می‌کند می‌توان به بوردها، جداول زمانی، قابلیت سفارشی‌سازی اشاره کرد. این نرم افزار دارای قابلیت گفت‌وگو است و اعضای تیم می‌توانند از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اطلاعیه بدهند، سؤالات خود را بپرسند و یا در مورد موضوعی اظهار نظر کنند.

Monday

Monday یک نرم افزار مدیریت تیم است که انعطاف‌پذیری بالایی را برای تیم‌های مختلف از جمله اسکرام فراهم می‌کند. این نرم‌افزار ایده‌آل امکان برنامه‌ریزی مکرر، عیب‌یابی، بک‌لاگ و راهنمای محصولات را برای توسعه محصولات فراهم می‌کند. همچنین از کلیه فرایندهای چابک از برنامه‌ریزی اسپرینت و ردیابی وظایف گرفته تا دریافت بازخورد پشتیبانی می‌کند. Monday دارای یک الگوی برنامه‌ریزی اسپرینت است که باعث ایجاد شفافیت در کار می‌شود.

Wrike

نرم افزار مدیریت پروژه Wrike داری ابزارهای چابکی است که در ارائه سریع و به موقع محصول به تیم‌ها کمک می‌نماید. این نرم افزار دارای فضای کاری قابل تنظیم و متناسب با حجم کار است. تیم‌های اسکرام با قابلیت‌هایی چون ارتباطات تیمی، فرم‌های کاربردی، داشبوردسازی و گزارش‌های وضعیت در این نرم افزار پشتیبانی می‌شوند. همچنین الگوهای اسپرینت به صورت پیش فرض در آن تعریف شده‌ است.

Jira

نرم افزار Jira  از اسکرام و سایر روش‌های مدیریت پروژه چابک به ویژه برای توسعه نرم افزار پشتیبانی می‌کند. این نرم افزار دارای یک بورد اسکرام برای برنامه‌ریزی اسپرینت‌ها، لیست بک‌لاگ‌ها، برآورد گزارشات، تحلیل دامنه، بررسی و اولویت‌بندی مجدد مسائل است. تیم‌ها می توانند گردش کار سفارشی خود را ایجاد کرده و راه‌های مختلف را برای ردیابی و جابجایی بهتر اسپرینت‌ها ایجاد کنند. از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد وجود داشبورد برای نمایش گزارش‌های مختلف است.

Favro

Favro یک پلتفرم ابری همه کاره است که تیم‌ها برای انجام کارهای مشارکتی خود مانند ایجاد و برنامه‌ریزی پروژه‌ها و وظایف سازمانی خود از آن استفاده می‌کنند. این نرم افزار یک فضای اداری دیجیتالی است که با توانمند‌سازی اعضای تیم در انجام کارهای مستقل، هر سازمانی را به یک تجارت چابک تبدیل می‌کند. Favro یک نرم افزار کاربردی برای افزایش شفافیت و اطمینان از عملکرد افراد است. مدیران و اعضای تیم می‌توانند مروری بر وظایف و پروژه‌ها داشته باشند. این کار به سازمان‌ها کمک می‌کند تا قبل از بروز هر مشکلی، مسائل را پیش‌بینی کرده و از ایجاد نقاط ضعف و محدودیت‌ها جلوگیری کنند. Favro همکاری تیمی را چه به صورت حضوری و چه دورکاری تسهیل می‌نماید.

Microsoft Azure

Azure Boards تیم‌ها را قادر می‌سازد تا پروژه‌ها را با استفاده از بوردهای کانبان، داشبورد اعضای تیم و گزارش‌های سفارشی ردیابی کنند. با استفاده از قابلیت Drag & Drop در این نرم افزار، برنامه‌ریزی و اجرای اسپرینت‌ها تسهیل شده است. قابلیت ردیابی به تیم‌ها امکان کنترل و ایجاد شفافیت روی کارهای در دست انجام را می‌دهد. این نرم افزار دارای بوردهای اسکرام و ابزارهای برنامه‌ریزی است و افراد می‌توانند در طی اسپرینت‌ها و جلسات استندآپ به طور مشترک با یکدیگر کار کنند. همچنین تیم‌ها می‌توانند داشبورد و گردش کار را سفارش‌سازی کرده و برای برقراری ارتباط در هر زمان نرم افزار را با Microsoft Teams و Slack ادغام کنند.

Zoho Sprints

Zoho Sprints یک نرم افزار آنلاین مدیریت پروژه چابک است. این نرم افزار شفافیت و پاسخگویی را با ارائه انواع گزارش‌ که شامل نمودار پیشرفت کار، نمودار جریان تجمعی، گزارش جدول زمانی و burndown است، افزایش می‌دهد. این نرم افزار دارای یک مرکز همکاری به نام Feed است. اعضای تیم  از طریق این مرکز می‌توانند از به‌روزرسانی‌ها، یادآوری‌ها و اعلان‌ها مطلع شده و به تشریک نظر با یکدیگر بپردازند. سایر ویژگی‌ها مانند صفحه اسکرام‌، داشبورد و امکان یکپارچه‌سازی‌ نیز از قابلیت‌های این نرم افزار است.

ProjectManager

ProjectManager یک نرم افزار آنلاین است که به شکل ایده‌آلی برای تیم‌های اسکرام طراحی شده است. این نرم افزار الگوهای کارآمدی برای برنامه‌ریزی و پیگیری اسپرینت‌ها دارد. دارای ابزارهای ارتباطی برای تسهیل استدآپ‌های روزانه است. امکان داشبورد‌سازی و ارائه گزارش‌های مدیریتی از سایر امکانات این نرم افزار محسوب می‌شود. ارائه می‌دهد. در حقیقت یک نرم افزار مدیریت تیم است که به اعضای غیر متمرکز تیم اجازه می‌دهد تا از هر کجا و در هر زمان با یکدیگر کار کنند.

Assembla

Assembla یک نرم افزار مدیریت پروژه ابری است که از چندین روش از جمله اسکرام پشتیبانی می‌کند. این نرم افزار با وجود تابلوهای گزارش کار بسیار بصری شده است. مدیریت کردن تیکت‌ها، تعیین نقاط عطف،یکپارچه‌سازی انبار کدهای محبوب و وجود برنامه IOS موبایل برای دسترسی به پروژه‌های در حال انجام با نرم افزار Assembla امکان‌پذیر خواهد بود. این برنامه از چندین چارچوب مدیریت بک‌لاگ از جمله Scaled Agile Framework (SAFe) و Scale Scrum (LeSS) پشتیبانی می‌کند.

Clarizen Go

Clarizen Go ابزاری چابک برای مدیریت وظایف است که به تیم‌ها این امکان برنامه‌ریزی و ردیابی راحت پروژه‌ها را می‌دهد. این نرم افزار قابلیت‌هایی برای پشتیبانی از اصول اسکرام ارائه می‌دهد.  به همین ترتیب اعضای تیم می‌توانند محصول نهایی را هرچه سریع‌تر و با نتایج بهتر ارائه دهند. این یک نمای متمرکز برای بهبود شفافیت، مستحکم کردن کلیه مراحل گردش کار، نماهای چندگانه و مدیریت پرونده دارد.

Axosoft

Axosoft یک نرم افزار مدیریت پروژه چابک است که برای کنترل خطا استفاده میشود. ویژگی‌های قدرتمند و جامع اسکرام را ارائه می‌دهد و در سال ۲۰۱۰ از سوی مجله Microsoft Visual Studio برنده جایزه  راه حل‌های مرتبط با اجایل شده است. توسعه دهندگان و مدیر پروژه‌ها می‌توانند به صورت بصری وظایف تعریف شده،پیش نیاز های تعریف شده و … داخل برد اسکرام این نرم افزار تعریف کنند. این برنامه همچنین شامل سرویس تیکتینگ، میز امداد و ابزارهای ویکی است.