انواع نرم افزار مدیریت پروژه
با توسعه قابلیتهای جدید نرم افزارهای مدیریت پروژه و تنوع انواع آن، روند انتخاب بهترین گزینه برای کاربر سخت شده است. در این یادداشت قصد داریم تا بهترین نرم افزار مدیریت پروژه برای انواع مختلف صنایع و نیازهای تجاری را به شما معرفی کنیم.
جیرا یک نرم افزار مدیریت پروژه محبوب است که توسط شرکت اطلسیان (Atlassian) عمدتا برای تیمهای چابک طراحی شده است. این نرم افزار برای برنامهریزی، پیگیری و انتشار نرم افزار توسط تیمهای توسعهدهنده مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر ایجاد استوری، برنامهریزی اسپرینت، پیگیری کارها و مدیریت نسخ نرم افزار، امکان ایجاد گردش کار و گرفتن گزارشهای کاربردی نیز در آن وجود دارد. همچنین قابلیت یکپارچه شدن با بسیاری از ابزارها را از طریق وب سرویس دارد. بنابراین تیم پروژه قادر خواهند بود تا کلیه فرآیندهای توسعه محصول را به صورت یکپارچه مدیریت کنند.
در جیرا، هر تیم یک فرآیند منحصر به فرد برای توسعه و انتقال نرم افزار دارد. میتوانید از یک گردش کار از پیش تعریف شده استفاده و یا فرآیندی متناسب با روش کار تیم خود ایجاد کنید. جیرا بهترین نرم افزار مدیریت پروژه چابک خارجی برای پروژه توسعه نرم افزار شناخته میشود.
در مورد جیرا بیشتر بدانید. Jira
بیلدرترند نرم افزار شماره ۱ صنعت ساخت و ساز و پیمانکاران عمرانی است. این نرم افزار مدیریت پروژه، یک راهکار همه جانبه (all-in-one) شامل تمام مواردی است که شما در یک برنامه مدیریت پروژه ساختمانی و عمرانی نیاز دارید را ارائه میدهد.
در مورد بیلدرترند بیشتر بدانید. Buildertrend
نرم افزار مدیریت وظایف و جریان کار ابری که بهصورت سرویس (SaaS) ارائه میشود. ورکفلومکس یک راهکار مدیریت پروژه یکپارچه است و ابزارهایی برای راهبری، قیمتگذاری، تایم شیت، مدیریت کار و وظایف و صدور صورتحساب دارد.
در مورد ورکفلومکس بیشتر بدانید. WorkflowMax
یک نرم افزار مدیریت پروژه عمرانی کاملاً یکپارچه و تحت وب است. بیلدتولز یک پلتفرم ماژولار مدیریت ساخت و ساز است که برای مدیریت فرایندهای ستادی سازندگان طراحی شده است.
در مورد بیلدتولز بیشتر بدانید. BuildTools
نک یک سازنده پایگاه داده آنلاین است. این نرم افزار، صفحات گسترده را به برنامههای پایگاه داده تحت وب تبدیل میکند. در واقع نک یک پلتفرم برنامهساز آسان است. افراد مبتوانند از طریق آن برنامههایی ایجاد کنند، به دادهها دسترسی داشته باشند، گزارش تهیه کنند و با افراد زیادی به اشتراک بگذارند.
در مورد نک بیشتر بدانید. Knack
کسپیو یک پایگاه داده آنلاین برای ایجاد برنامههای تجاری، فرمهای سفارشی و گزارش سریع و بدون کد نویسی است. این برنامه شامل همه مواردی است که شما برای ایجاد و اجرای برنامههای پایگاه داده آنلاین در هر وب سایت و برای هر تعداد کاربر نیاز دارید.
در مورد کسپیو بیشتر بدانید Caspio
با پروکور میتوانید برنامه کاری ایجاد کنید، ایمیلهای پروژه را پیگیری کنید، اسناد و عکسها را بایگانی کنید. اطلاعات ارسالی، گزارشهای روزانه، تغییر سفارشات و هزینهیابی کارها را مدیریت کنید. قابلیت یکپارچهسازی با مایکروسافت پروجکت (MS Project) و Sage Timberline Office را نیز دارد.
در مورد پروکور بیشتر بدانید . Procore
پلتفرمی برای مدیریت چرخههای کاری چابک است. با استفاده از این نرم افزار میتوان پیچیدگیهای مربوط به توسعه نرم افزارهای سنگین را مدیریت کرد. با استفاده از راهکارهای از پیش تعیین شده مانند ویکی، گانت چارت، برد کانبان، داشبردهای سفارشی و امکان گزارشگیری و … کارایی مدیریت پروژه را افزایش میدهد. کدبیمر کمک میکند فعالیت تیمهای متعدد نظیر زیرساخت، توسعه، عملیات و … هماهنگ و یکپارچه شود.
در مورد کدبیمر بیشتر بدانید. codeBeamer ALM
نرم افزار مدیریت پروژه فارسی تحت وب سمین امکانات متنوعی برای مدیریت سبد پروژهها و سازمان فراهم میکند. در این نرم افزار میتوان انواع پروژهها را با روشهای چابک یا عادی مدیریت کرد. این سامانه مدیریت پروژه شمسی امکان یکپارچهسازی با سایر نرم افزارهای را سازمانی را از طریق وب سرویس و به صورت استاندارد فراهم میکند. همچنین امکانات متنوعی از قبیل مدیریت منابع، مدیریت فرآیندهای کسب و کار، مدیریت گردش کار، مدیریت مالی، مدیریت ارتباط با مشتری و … را برای شما فراهم میکند. میتوان سمین را به عنوان بهترین نرم افزار مدیریت پروژه شمسی فارسی و ایرانی که خدمات سرور محلی ارائه میدهد شناخت.
در مورد سمین بیشتر بدانیم. Samin
نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین ابران نسخه ابری و محدود شده از سیستم مدیریت پروژه سمین است. این سامانه آنلاین امکانات پایهای سمین نظیر برنامهریزی، پیگیری زمان، مدیریت کارها و مدیریت پروژهها را برای تیمهای کوچک و متوسط با هزینه کم و مقرون به صرفه ارائه میدهد. استفاده از این نرم افزار بسیار ساده و آسان است و نیازی به دانش تخصصی ندارد. پس از ثبت درخواست خود و تحویل سامانه میتوانید به صورت منظم کارها و پروژههای خود را مدیریت نمایید. ابران یکی از بهترین نرم افزار مدیریت پروژه ایرانی در حوزه ارائه خدمات ابری مدیریت پروژه است.
در مورد ابران بیشتر بدانیم. Abrun
نرم افزار مدیریت پروژه به مدیران و اعضای تیم پروژه کمک میکند تا به شکل موثرتری وظایف خود را در مسیر پیشرفت پروژه انجام دهند. این نرمافزار محدودیتهای زمان، بودجه و محدوده پروژه را مدیریت و نیازهای مشتری را سازماندهی میکند. شرکتهایی که از ابزار مدیریت پروژه مناسب استفاده میکنند علاوه بر کسب نتایج مورد انتظار در زمان مقرر، به رضایت مشتری نیز دست مییابند. در ادامه به انواع پیادهسازی نرم افزار مدیریت پروژه و نکاتی که هنگام خرید این نرم افزار باید در نظر گرفت، میپردازیم.
با توجه به انواع نرمافزار مدیریت پروژه (تحت ویندوز – تحت وب/ابری) در بازار و مزایای چشمگیر استفاده از آنها، شرکتها به تدریج از روشهای قدیمی و سنتی به سمت نرم افزارهای موجود سوق پیدا کردهاند. با پیشرفت فناوری، برنامههای تحت ویندوز از نظر قابلیتها، مقیاس و امنیت بهبود یافتهاند. همچنین امکان دسترسی چندین کاربر به این نوع نرمافزارها از طریق شبکه داخلی فراهم شده است. در نوع نرم افزار تحت وب با ظهور رایانش ابری، قابلیتها و مزایای جدیدی ارائه شده است، به گونهای که زیرساخت، نرم افزار و سایر منابع از طریق شبکههای رایانهای به کاربران ارائه میشود. در دستهبندی دیگر نرم افزارها به دو دسته ابری و محلی تقسیم بندی میشوند.
نرم افزار مدیریت پروژه ابری به عنوان یک سرویس تحت وب با معماری(SaaS) شناخته میشود. در این نوع منابع مورد نیاز مانند سرور از طریق شرکت ارائه دهنده سرویس ارائه میشود و کاربر میتواند با ایجاد حساب کاربری در کمتر از چند دقیقه از آن استفاده نماید. پیش نیاز آن، داشتن مرورگر وب متصل به اینترنت و پرداخت حق اشتراک است. این نرمافزارهای آنلاین پاسخگوی نیاز هر کسب و کار در هر اندازه و در هر صنعتی هستند. دسترسی به آنها در هر موقعیت مکانی و از طریق دستگاههای مختلف مانند کامپیوتر شخصی، تبلت و تلفنهای هوشمند امکانپذیر است.
امروزه سیستمهای مدیریت پروژه تحت وب دارای مجموعهای غنی از ویژگیها هستند و میتوانند با سیستمهای سازمانی رقابت کنند. بسیاری از این برنامهها چندین روش برای تجسم وظایف پروژه و پیشرفت اهداف، همکاری با همکاران، خودکار کردن گردش کار، به اشتراک گذاشتن اسناد، ارسال پیام به اعضای تیم و یکپارچگی با ایمیل را ارائه میدهند. با گسترش مجموعه ویژگیهای آنها، بسیاری از نرم افزارهای مدیریت پروژه تحت وب نیز در دسته نرمافزارهای مبتی بر همکاری (collaboration software) یا نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار قرار گرفتهاند. Zoho، Microsoft Project و Basecamp از نمونههای نرم افزار مدیریت پروژه تحت وب میباشند.
نرمافزارهای مدیریت پروژه محلی در سرور داخلی خود شرکت خریدار، نصب و راهاندازی میشود. نگهداری و پشتیبانی از سرور به عهده خود شرکت است. شرکتها غالباً یک لایسنس اختصاصی خریداری میکنند و ممکن است مجبور به خرید پشتیبانی یا خدمات پیادهسازی اضافی شوند.
شرکتها به دلیل نگرانی در زمینه امنیت و همچنین هزینههای طولانی مدت، نرمافزارهای محلی را ترجیح میدهند. هنگامی که شرکت نرمافزار را بر روی سرورهای خصوصی خود راه اندازی کرد، کنترل کامل بر پروتکلهای ذخیرهسازی داده و امنیت اطلاعات را خواهد داشت. کسب و کارهایی که ۵۰، ۱۰۰ و یا تعداد بیشتری کاربر دارند، در صورت خرید لایسنس مادام العمر نرم افزار مدیریت پروژه، میتوانند نسبت به هزینه اشتراک ماهیانه صرفهجویی کنند. همچنین میتوانند بهروزرسانی نرمافزار را به گونهای برنامهریزی کنند که هیچ زمان از دسترس خارج نشود. این مورد در سامانههای مدیریت پروژه SaaS امکانپذیر نیست.
امروزه ابزارهای مدیریت پروژه دارای طیف گستردهای از ویژگیها و قابلیتها برای پاسخ به نیازهای انواع مختلف پروژهها هستند. شرکتهای نوپا و مشاغل کوچک به یک راهکار ساده مدیریت پروژه با ویژگیهای محدود که قابلیتهای اساسی را پوشش دهد، نیاز دارند. مدیریت وظایف، همکاری تیمی، مدیریت اسناد و یکپارچگی با ایمیل از ویژگیهای رایج نرمافزارهای آنلاین ساده مدیریت پروژه است.
در سامانه مدیریت پروژه جامع علاوه بر قابلیتهای اساسی، چندین افزونه جانبی مانند مدیریت مالی، مدیریت ارتباطات، مدیریت چابک و … نیز ارائه میشود. سازمانها و تیمهای بزرگتر نرم افزار مدیریت پروژه جامع را بهعنوان یک راهکار واحد به خصوص برای پروژههای پیچیده ترجیح میدهند. زیرا باعث ایجاد شفافیت، بهبود همکاری و پاسخگویی میشوند.
سامانه جامع مدیریت پروژه هزینه بالاتری دارد، اما تخمینهای دقیق، کنترل وابستگیها، تعریف تعداد نامحدود پروژهها، پیگیری پیشرفت واقعی پروژه و گزارشهای جامعی را ارائه میدهد که این هزینه را توجیه میکند.
نرم افزار مدیریت پروژه رایگان برای مصارف خانگی، برای تیم های بسیار کوچک ۱-۲ نفره و به عنوان یک سیستم کاملاً آزاد و رایگان در دسترس است. بسیاری از این ابزارهای رایگان ارائه شده، توسط تامینکنندگان نرم افزار مدیریت پروژه غیررایگان نیز فراهم میشوند. سطوح رایگان ممکن است از ویژگیهای محدودتری مانند تعداد کاربر یا عدم پشتیبانی برخوردار باشند. با این حال، بسیاری از تیمهای کوچک و کسانی که فقط یک ابزار جدید را آزمایش میکنند، ممکن است این گزینهها را برای کمک به روند تصمیم گیری مفید بدانند.
سیستم مدیریت پروژه نسخه باز (Open source) برای تیمهای بزرگی که به دنبال یک سیستم رایگان مدیریت پروژه هستند گزینه ارزشمندی است. این ابزارها تمام ویژگیهای یکسانی را که ممکن است در یک ابزار اشتراکی یا پیش فرض پیدا کنید، فراهم میکنند. بسیاری از این ابزارها برای انواع مختلف پروژه قابل استفاده هستند. با این حال، دسترسی به پشتیبانی، کمک به پیادهسازی و تغییرات سفارشی باید توسط یک تیم داخلی یا شخص توسعهدهنده ثالث مدیریت شود.
یک سیستم استاندارد مدیریت پروژه، ممکن است برای هر صنعتی مناسب نباشد. بنابراین ابزارهای مدیریت پروژه مخصوص صنایع محتلف برای کاهش میزان سفارشیسازیهای مورد نیاز یک سازمان تولید شدهاند. همه پروژههای عمرانی، ساخت و ساز، توسعه نرم افزار، خدمات مالی، بهداشت و درمان دارای ویژگیهای مختص به خود هستند که لازم است سامانه مدیریت پروژه بر اساس آنها سفارشیسازی شود.
در نرمافزارهای مختص هر صنعت، نحوه همکاری، پیگیری و ردیابی هزینهها، مدیریت نمونه کارها، مدیریت پیمانکاران، مدیریت منابع و موارد دیگر سفارشی شدهاند.