برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

نمودار Burndown چیست و چگونه رسم می شود؟

قبلا در پست‌های مجزایی درباره اسکرام و سایر روش‌های مدیریت پروژه چابک بحث کرده‌ایم. این روش‌ها ابزارهایی دارند که در جهت کمک به تصمیم‌گیری و بهبود تحلیل و کنترل اوضاع پروژه شما نقش مؤثری ایفا می‌کنند. از جمله این ابزارها نمودار Burndown است که در این یادداشت درباره ماهیت آن توضیح می‌دهیم.

نمودار Burndown نمایشی گرافیکی از کار باقی‌مانده در برابر زمان است. این نمودار معمولاً در پروژه‌های چابک توسعه نرم‌افزار استفاده می‌شود، البته می‌توان از آن در پروژه‌هایی که پیشرفت قابل اندازه‌گیری در زمان دارند نیز استفاده کرد.

در نمودار Burn-down معمولاً در محور افقی، زمان و در محور عمودی، حجم کاری باقی‌مانده نمایش داده می‌شود. این نمودار برای پیش‌بینی این‌که کارها در چه زمانی تکمیل می‌شوند مفید است. در اسکرام‌های روزانه، تیم توسعه Sprint Burn-down را به روزرسانی می‌کنند و کار باقی‌مانده‌ی روز را ترسیم می‌کنند. با توجه به دلایل زیر، نمودار Burndown برای تیم توسعه ضروری است.

  • نظارت بر تغییرات محدوده پروژه
  • نگه‌داشتن تیم در برنامه زمان‌بندی
  • مقایسه کار برنامه‌ریزی شده در برابر پیشرفت تیم
  • ارائه تصویر جامعی از پروژه پیش از شروع آن
  • تسهیل ارتباطات مشتری با تعیین ساده و واضح انتظارات
  • کمک به ارزیابی پیشرفت هنگام ارزیابی موانع یا کارهای جدید

یک مثال از محاسبه نمودار Burndown

یک بکلاگ اسپرینت با ۸ کار و ۵ روز را درنظر بگیرید. فرض کنید که ۸۰ ساعت زمان در دسترس برای این اسپرینت وجود دارد. در ادامه طی سه گام به یک نمودار Burndown برای این مثال خواهیم رسید.

گام ۱- تخمین زمانی کارها

در ساده‌ترین حالت، می‌توان با تقسیم ساعات در دسترس به تعداد روز، می‌توان به ۱۶ ساعت زمان در هر روز دست یافت. به‌منظور ایجاد یک نمودار Burndown باید داده‌های زمانی را به‌صورت روزانه و متوالی ثبت کرد؛ به این ترتیب که در پایان روز اول، ۶۴ ساعت دردسترس باقی می‌ماند (یعنی ۱۶ – ۸۰)، در پایان روز دوم، ۴۸ ساعت باقی می‌ماند (یعنی ۱۶ – ۶۴) و به همین ترتیب تا روز پایانی:

مثال ترسیم نمودار Burndown

گام ۲- محاسبه پیشرفت واقعی

بعد از شروع کار، زمان‌های واقعی تخصیص‌یافته به کارها مشخص شده و می‌توان در پایان هر روز مقدار زمان باقی‌مانده را ثبت کرد.

مثال ترسیم نمودار Burndown

گام ۳- مقایسه نهایی و رسم نمودار Burndown

با استفاده از مقایسه پیشرفت پیش‌بینی‌شده و پیشرفت واقعی کارها براساس زمان که در دو گام پیش حاصل شدند، می‌توان به داده‌های نهایی برای رسم نمودار Burndown دست یافت. این نمودار معمولا در قالب نمودار خطی و با مقایسه تلاش‌های پیش‌بینی‌شده و واقعی رسم می‌گردد.

مثال نمودار Burndown

نمودار Burndown چگونه خوانده می‌شود؟

  • گام اول: از روی محور افقی یک تاریخ را انتخاب کنید.
  • گام دوم: مقدار متناظر را از روی محور عمودی جستجو کنید.
  • گام سوم: مقدار خط ایده‌آل کار را بخوانید.
  • گام چهارم: پس از آن، خط کار واقعی را بخوانید.

محدودیت‌های نمودار Burndown

نمودار Burndown همه موارد را نمایش نمی‌دهد، مثلا این نمودار فقط تعداد استوری پوینت‌هایی (Story Point) را که تمام شده‌اند، نمایش می‌دهد. از سوی دیگر، این نمودار همه تغییرات را نمایش نمی‌دهد، مثلاً محدوده کار با کل استوری پوینت های بک لاگ اندازه‌گیری می‌شود.

بنابراین به سختی می‌توان گفت که تغییرات در نمودار Burndown مربوط به تکمیل آیتم های بکلاگ است یا مربوط به کاهش یا افزایش استوری پوینت‌ها! این مشکل را می‌توان با افزودن خطی به نمودار به عنوان اندازه کلی بک‌لاگ مرتفع کرد. به هر حال نمودار Burndown کامل شدن آیتم‌های بک‌لاگ را نمایش می‌دهد، بنابراین می‌تواند پیشرفت را نمایش دهد ولی نمی‌تواند مشخص کند که تیم روی چیز درستی کار می‌کنند. پس این نمودار روندها را نمایش می‌دهد به جای این‌که آیا تیم آیتم‌های بک‌لاگ را به درستی تحویل می‌دهد یا خیر.

مسئله دیگر با نمودار مذکور مربوط به دقت در خط ایده آل کار است. قرارگیری خط کار واقعی بالاتر یا پایین تر از خط ایده آل کار، به صحت تخمین زمان اصلی کارها بستگی دارد. بنابراین، اگر تیمی زمان را به صورت خوش‌بینانه برآورد کند، عدم پیشرفت برنامه در مسیر ظاهر می شود. اما اگر آن‌ها نیازهای زمان را بدبینانه برآورد کنند، به نظر می‌رسد که جلوتر از برنامه‌اند. راهی برای پاسخ به این مسئله وجود دارد و آن، وارد کردن یک عامل کارآیی در نمودار Burndown است. بنابراین، پس از اولین تکرار یک پروژه، ضریب بازده برای محاسبه دقت بیشتر محاسبه می‌شود.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به منابع این یادداشت در اینجا، اینجا و اینجا مراجعه فرمایید.

نرم‌افزار مناسب برای ترسیم Burndown

تا اینجا اهمیت، کارایی و ماهیت نمودار Burndown روشن شد. برای رسیدن به ویژگی‌های موردنظر در پروژه‌های واقعی و پویا که به‌طور مستمر به‌روز می‌شوند، یک بستر نرم‌افزاری آنلاین بسیار تسهیل‌کننده است. قبلا در یک یادداشت به ویژگی‌های نرم‌افزار مدیریت پروژه سمین در مدیریت پروژه‌های چابک پرداخته ایم که از اینجا قابل مطالعه است. در میان رویکردهای مدیریت چابک در سمین، ابزارهای مختلفی هم وجود دارد که مکمل بوردهای اسکرام و کانبان در مدیریت پروژه چابک است. یکی از این ابزارها، نمودار Burndown است که به‌طور آنلاین و براساس به‌روزرسانی‌های تیم پروژه یا تیم اسپرینت آن در سمین رسم می‌شود.