برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

DevOps
فاطمه مجیدی در مدیریت پروژه

چگونگی پیاده‌سازی یک تیم ترکیبی DevOps در مدیریت پروژه

در روزهای اولیه مدیریت پروژه، تعداد انگشت شماری از اصول و روش‌های مدیریت پروژه وجود داشت. در گذشته مدل آبشار یک انتخاب ایده‌آل بود، اما با گذشت زمان و افزایش پیچیدگی پروژه‌ها منسوخ شد. روش‌های نوین مدیریت پروژه برای غلبه بر کاستی‌ها  توسعه داده شدند. اکنون ده‌ها روش و رویکرد داریم که مدیریت انواع مختلفی از پروژه‌ها را تأمین می‌کنند. در این یادداشت به شما یاد خواهیم داد که چگونه می‌توانید DevOps هیبریدی را در مدیریت پروژه پیاده‌سازی کنید.

شایان ذکر است که بزرگ‌ترین مشکل مدل آبشار این است که از یک روش خطی پیروی می‌کند. به این معنی که شما باید قبل از رفتن به مرحله بعدی، مرحله فعلی را تکمیل کنید. مدل آبشار ممکن است گزینه خوبی برای پروژه‌های خطی باشد که در آن هر کار و هر فاز باید به طور متوالی اجرا شوند. اما عدم انعطاف‌پذیری آن می‌تواند به پروژه‌ی شما آسیب برساند، به ویژه هنگامی که مجبور هستید کارهای پروژه را به بخش‌های مختلف و سایر اعضا واگذار کنید.

خوشبختانه DevOps قابلیت‌های بسیاری برای افزایش همکاری و کار گروهی در تیم پروژه دارد، بدون اینکه واگذاری پروژه‌های سنتی به خطر بیفتد. از همه مهم‌تر، شما می‌توانید با ترکیب بهترین عناصر مدیریت پروژه IT با DevOps، بهترین نتیجه را از هر دو کسب کنید.

  1. DevOps را با پروژه‌های کوچک شروع کنید

هنگام اجرای DevOps هیبریدی در پروژه‌ها، بهتر است تا با پروژه‌های کوچک شروع کنید. برای تشکیل تیم خود و  درک نحوه کارکرد رویکرد ترکیبی DevOps در پروژه‌های اصلی وقت بگذارید. به جای اینکه از اعضای تیم بخواهید درگیر آموزش تئوریک شوند، بهتر است با اجرای DevOps در پروژه های کوچک‌تر، تجربه عملی کسب کنند. بهترین نتیجه این روش زمانی حاصل می‌گردد که کار تیمی شما به طور منسجم در جهت رسیدن به یک هدف مشترک انجام شود.

 

  1. همکاری و ارتباطات، کلید اصلی است

DevOps برای موفقیت به افراد قوی با دانش و تجربه کار IT نیاز دارد. مسیر DevOps خود را با به کارگیری بخش فناوری اطلاعات و باهوش‌ترین کاربران خود در یک میز شروع کنید. برای اطمینان از اینکه همه در یک میدان هستند می‌توانید از ابزارهای همکاری و ارتباطی استفاده کنید. بهتر است برای جلوگیری از تفرقه بین افراد و افزایش همکاری تیمی تلاش کنید و بهترین راه برای انجام این کار نیز ایجاد یک چشم انداز واحد است. با این کار همه تیم‌ها و ادارات زیر یک چتر متحد می‌شوند و به شما در رسیدن به اهداف کمک می‌کنند.

 

  1. نقش‌ها و سلسله مراتب را تعریف کنید

تعیین نقش و سلسله مراتب بسیار مهم است. از آن جهت که شرح وظایف اعضای تیم پروژه مشخص می‌شود و می‌دانند به چه کسانی باید گزارش دهند. هنگامی‌که اعضای پروژه بدانند چه انتظاری از ایشان می‌رود، کارها را به شکل بهتر و موثرتر انجام خواهند داد. همچنین  اطمینان حاصل کنید که به هر پروژه DevOps یک مدیر پروژه اختصاص داده‌اید. با این کار سردرگمی‌ها برطرف می‌شود و احتمال اشتباهات مدیریت پروژه به حداقل می‌رسد.

 

  1. بر روی حداقل محصول قابل قبول تمرکز کنید

اگر در حال کار بر روی یک پروژه مهم هستید، ابتدا باید حداقل یک محصول مناسب تولید کرده و به مشتری ارائه دهید. با کسب رضایت و تائیدیه مشتری، می‌توانید به جای تحویل محصول نهایی در پایان، کار را ادامه دهید. این روال به شما امکان دریافت بازخورد و بهبود محصول در چرخه بعدی را می‌دهد. هنچنین، مشتری‌ با تصور محصول نهایی می‌تواند مغایرت‌ها را در نمونه اولیه پیدا کند. این موضوع باعث جلوگیری از رخداد دوباره‌کاری‌های پرهزینه می‌شود.

تولید محصول بر اساس بازخورد مشتری، باعث می‌شود بسیاری از مشکلات و نیازهای او را برطرف شود، در نتیجه رضایت مشتری افزایش می‌یابد. به این ترتیب شما با مشتریان خود ارتباط طولانی مدت برقرار می‌کنید، و آنها به مشتریان وفادار شما تبدیل می‌شوند.

 

  1. پیشرفت کارها را ردیابی کنید

موفقیت در DevOps بستگی زیادی به ابزاری دارد که استفاده می‌کنید. به همین دلیل انتخاب ابزار مناسب بسیار مهم است. برای نظارت بر پیشرفت کار، از بهترین نرم افزار مدیریت کار استفاده کنید. یک نرم افزار مناسب مانند سمین به شما کمک می‌کند تا یک تصویر واضح از اینکه کدام یک از اعضای تیم پروژه روی کدام وظیفه کار می‌کنند، داشته باشید. با به روزرسانی‌های بی‌درنگ، می‌توانید با پیشرفت فعلی کارها و پروژه‌ها هماهنگ باشید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت عقب افتادن از مهلت مقرر، تغییرات لازم را ایجاد کرده و ریسک پروژه را به حداقل برسانید. از همه مهم‌تر، شما می‌توانید عملکرد اعضای تیم پروژه خود را بررسی کنید.

 

  1. تیم‌های چند منظوره تشکیل دهید

همانطور که قبلا ذکر شد، DevOps فضاهای محدود را از بین می‌برد و به کار گروهی تشویق می‌کند. این بدان معنی است که شما باید تیم‌های چند وظیفه‌ای را ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها در طول چرخه عمر پروژه از جمع‌آوری نیازها تا استقرار، با یکدیگر همکاری می‌کنند. پروژه‌های DevOps با گذشت زمان ادامه می‌یابند بنابراین درک شما نیز در مراحل مختلف به طور مداوم تغییر خواهد کرد. مراقب واگذاری کارها باشید و سعی کنید تا آنجا که ممکن است آن را به حداقل برسانید و از حرکت در مسیر اصلی پروژه خود اطمینان حاصل کنید.

سخن آخر

DevOps به سرعت در حال تکامل است و به بخش جدایی‌ناپذیر بیشتر سازمان‌های جهان تبدیل شده است. با توجه به نکاتی که در مورد مدیریت ترکیبی DevOps گفته شد، شما می‌توانید با اطلاعات بیشتری نسبت به مدیریت کسب و کارتان اقدام کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد DevOps و روندهای آن، یادداشت ده روند برتر DevOps را مطالعه کنید.

 

یادداشت فوق ترجمه ای آزاد از این محتوا است.