سامانه نگهداری و تعمیرات
شرکت دادهکاوان با درک ادبیات و دانش نگهداری و تعمیرات و براساس نیاز سازمانهای ایرانی بهمنظور نگهداری و تعمیرات تجهیزات خود برمبنای تقویم شمسی و زبان فارسی، نرمافزار تحتوب خود در زمینه کارهای دورهای را سازگار نموده است.
یک مرور سریع درباره راهحل نت دادهکاوان
هدف اصلی دانش نگهداری و تعمیرات، اطمینان از کارایی و آمادهبهکاربودن تجهیزات است. این اطمینان در بستر زمان معنا مییابد و لذا زمان یک شاخص اساسی در بهینهسازی و تنظیم فرآیندهای مرتبط با نگهداری و تعمیرات است. یکی از رویکردهای متداول و بهروز در نگهداری و تعمیرات، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (TPM) است. در این رویکرد، با استفاده از یک سامانه اطلاعاتی، برنامهریزی فعالیتها از قبل صورت میگیرد و گردش اطلاعات و پردازش دادههای زمانی و منابع نیز انجام میشود. شرکت دادهکاوان با درک این موضوع و براساس نیاز سازمانهای ایرانی بهمنظور نگهداری و تعمیرات تجهیزات خود برمبنای تقویم شمسی، نرمافزار تحتوب سمین خویش را سازگار نموده است. هر سامانه اطلاعاتی نگهداری و تعمیرات سه جزء دارد: بانک اطلاعاتی، پردازش دادهها، گزارشگیری. سمین با بهرهمندی از هر سه بخش و با امکان تعریف و پردازش زمانبندی کارها به یک سامانه پایدار نگهداری و تعمیرات رسیده است. امکان تعریف کارهای دورهای و تکرارشونده براساس رویکرد نت پیشگیرانه و امکان ثبت تیکت با رویکرد نت اصلاحی توانسته است در عمل پیادهسازی شود. این نرمافزار تحتوب را در شرکت صنایع دریافن قشم (صدف) با موفقیت پیادهسازی کرده است. این تجربه، نمونهای دیگر از انطباق و سازگاری سمین دادهکاوان در محیطهای صنعتی و خدماتی است. پشتیبانی غیرحضوری دادهکاوان در تهران و پشتیبانی حضوری در خلیج فارس، امنیت و پایداری سامانه را تضمین کرده است. امکان تعریف شناسنامه تجهیزات در سمین، گزارشگیری گسترده و مدیریت زمان ویژگیهای مهم این سامانه در حوزه نگهداری و تعمیرات است. از سوی دیگر، با بهرهمندی از رابط کاربردی برنامهنویسی و امکان ارائه API، یکپارچهسازی قابل توجهی بین این سامانه و دیگر سامانههای سازمان ممکن است. علاوهبر آن امکان بهرهمندی از ارتباط برخط با تجهیزات نیز برای سامانه موجود است.
سامانههای نرم افزاری راهکارهایی جهت تسهیل انجام امور مختلف هستند. یکی از کاربردهای این سامانه استفاده در سیستمهای نگهداری و تعمیرات است. نرم افزار نگهداری و تعمیرات تحت وب شرکت داده کاوان اندیشه برتر جز سیستمهای نگهداری و تعمیرات رایانهای (CMMS) است که با استفاده از آن میتوان کلیه امور مربوط به نگهداری و تعمیرات از مرحله برنامه ریزی تا عملیات و کنترل عملکرد را به صورت یکپارچه مدیریت کرد. همچنین میتوان گزارشهای مختلف عملیاتی و مدیریتی را تهیه کرد.
سامانه نگهداری و تعمیرات از سه زیر سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات، مدیریت منابع نگهداری و تعمیرات و گزارش و داشبردها تشکیل شده است. زیرسیستمهای مختلف سامانه با یکدیگر کاملاً یکپارچه هستند. همچنین سامانه نگهداری و تعمیرات زبانهای فارسی و انگلیسی و تقویمهای شمسی و میلادی پشتیبانی میکند.
برنامهریزی نگهداری و تعمیرات
در زیرسیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات امور پایه ای و اولیه مدیریت نگهداری و تعمیرات انجام می شود. امکانات مختلفی در این زیرسیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان درخت تجهیزات سازمان را تشکیل داد و فعالیت های مختلف مربوط به هر تجهیز را در فرآیندهای مختلف برنامه ریزی کرد.
ماژول های اصلی
- مدیریت تجهیزات
- برنامه ریزی فعالیت ها
- مدیریت فرآیند
- مدیریت اسناد
- پیگیری زمان
- سیستم هشداردهنده
- خروجی های PDF
در این قسمت امکانات و ماژولهایی از سامانه معرفی میشود که با استفاده از آنها میتوان تجهیزات مختلف را در سامانه تعریف کرد و برنامهریزیها و کنترلهای مربوطه را برای هر تجهیز انجام داد. امکانات اصلی این بخش میتوان به تعریف شناسنامه هر تجهیز و درخت تجهیزات اشاره کرد. در ادامه به بررسی امکانات مختلف این بخش پرداخته میشود.
مدیریت تجهیزات
در این قسمت امکانات و ماژولهایی از سامانه معرفی میشود که با استفاده از آنها میتوان تجهیزات مختلف را در سامانه تعریف کرد و برنامهریزیها و کنترلهای مربوطه را برای هر تجهیز انجام داد. امکانات اصلی این بخش میتوان به تعریف شناسنامه هر تجهیز و درخت تجهیزات اشاره کرد. در ادامه به بررسی امکانات مختلف این بخش پرداخته میشود.
درخت تجهیزات
با استفاده از امکانات موجود در این بخش میتوان تجهیزات مختلفی که در سازمان موجود میباشد به صورت درختی دستهبندی کرد. در این بخش میتوان تعریف کرد هر فرد به کدامیک از تجهیزات دسترسی داشته و نقش فرد در هر تجهیز قابل تعریف است. ویژگیهای اصلی این بخش شامل موارد ذیل است.
ویژگی های اصلی
- تعریف سطوح نامحدود برای درخت تجهیزات
- تعریف سطوح دسترسی افراد به تجهیزات مختلف
- تعریف تعداد نامحدود تجهیزات در سیستم
- انعطاف پذیری بالا و قابلیت سفارشی سازی برای انواع تجهیزات
- مدیریت سبدی تجهیزات
شناسنامه تجهیزات
شناسنامه هر تجهیز دارای اطلاعات پایهای از تجهیز مورد نظر است. اطلاعات مختلف در قالب فیلدهای با انواع مشخص (فهرست، تاریخ، محاسباتی و…) قابل ثبت است. با استفاده از شناسنامه می-توان گزارشهای لازم از اطلاعات مربوط به تجهیزات تهیه کرد. از ویژگیهای اصلی در این قسمت امکان تعریف شناسنامه تجهیز به صورت سفارشی برای سازمان است. ویژگیهای اصلی این بخش به شرح زیر است.
ویژگی های اصلی
- تعریف تعداد نامحدود فیلد برای شناسنامه
- تعریف نوع فیلد (فهرست، متن، محاسباتی، بولی، تاریخ و …)
- گزارش گیری از مقادیر فیلدها برای همه تجهیزات
- امکان اجباری کردن فیلدها برای تکمیل
الگو تجهیزات
همه اجزای هر تجهیز شامل فعالیتها، تیم، اسناد و… به عنوان یک الگوی تجهیز، قابل ذخیرهسازی هستند. با استفاده از الگوی تجهیز میتوان به آسانی و در کمترین زمان تجهیز جدید ایجاد کرد. ویژگیهای اصلی این بخش به شرح زیر است
ویژگی های اصلی
- امکان تعریف تعداد نامحدود الگوی تجهیزات
- ذخیرهسازی کامل تجهیز شامل تیم، نقش ها، کارها و اسناد
برنامه ریزی فعالیت ها
در این قسمت امکاناتی از سامانه که مربوط به برنامه ریزی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات است معرفی میشوند. با استفاده از امکانات این بخش میتوان فعالیتهای مربوط به نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و اضطراری را به صورت کامل مدیریت کرده و از وضعیت امور انجام شده اطلاع حاصل کرد. همچنین برنامهریزی فعالیتهای دورهای به سهولت امکانپذیر است.
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
فعالیتهای دورهای را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد. دسته اول مربوط به فعالیتهایی است که در دورههای زمانی بایستی انجام شوند و دسته دوم مربوط به فعالیتهایی است که وابسته میزان کارکرد دستگاه است. (کارکرد دستگاه با استفاده از پارامترهای مختلفی مانند زمان کارکرد، مسافت کارکرد و…) قابل تعریف است. فعالیتهایی که دارای دوره زمانی هستند در سیستم به صورت مستقیم قابل برنامهریزی است و برای برنامهریزی فعالیتهایی که وابسته به میزان کارکرد هستند امکان اتصال سامانه به تجهیزات کنترلی تجهیز مربوطه بوده و در موعد تعریف شده فعالیت مربوطه در سیستم تعریف میشود. ویژگیهای اصلی این بخش به شرح زیر است.
ویژگی های اصلی
- تعریف کارها با دورهی زمانی به صورت متنوع و پیشرفته
- ایجاد کارهای دورهای به صورت خودکار و تخصیص به فرد مربوطه
- ارتباط با تجهیزات جهت دریافت اطلاعات مربوط به کارکرد و ایجاد فعالیتهای نگهداری و تعمیرات به صورت خودکار و تخصیص به فرد مربوطه
- قابلیت پیوست انواع فایلها به هر تعداد و اندازه، ذیل فعالیتهای تجهیز
- قابلیت تعریف گردش کار برای کارها و فعالیتها متناسب با نقشها و فرآیندها
- قابلیت تعریف وابستگی بین فعالیتهای تجهیزات مختلف
- اطلاع رسانی از آخرین وضعیت فعالیتها از طریق ایمیل و پیامک
- افزودن چک لیست برای کارها
- تعریف الگوهای چک لیست
- امکان وابسته سازی پیشرفت کارها به آیتمهای چک لیست
تعمیرات اضطراری تجهیزات
برای خرابیهای که در تجهیزات مختلف رخ میدهد. میتوان توسط افراد مربوطه کار تعریف میشود و به فرد مسئول واگذار میشود. در این قسمت میتوان اولویت انجام کار نیز مشخص شود. امکانات اصلی این بخش به شرح زیر است..
ویژگی های اصلی
- قابلیت پیوست انواع فایلها به هر تعداد و اندازه، ذیل فعالیتهای مربوط به تجهیز
- قابلیت تعریف گردش کار برای کارها و فعالیتها متناسب با نقشها و فرآیندها
- قابلیت تعریف وابستگی بین فعالیتهای یک تجهیز و تجهیزات مختلف
- اطلاع رسانی از آخرین وضعیت فعالیتها از طریق ایمیل و پیامک
- افزودن چک لیست برای کارها
- تعریف الگوهای چک لیست
- امکان وابسته سازی پیشرفت کارها به آیتمهای چک لیست
مدیریت فرآیند
گردش کار لازم جهت انجام امور مختلف را میتوان با استفاده از فرآیندهای قابل تعریف در سامانه مدیریت نگهداری و تعمیرات محقق ساخت. امکان تعریف دسترسی به فرآیندهای مختلف توسط نقشهای تعریف در سامانه و تعریف فیلدهای سفارشی ذیل هر فرآیند از ویژگیهای این بخش است. ویژگیهای اصلی این بخش به شرح زیر است.
ویژگی های اصلی
- امکان تعریف فرآیندهای مختلف و استفاده از این فرآیندها در تجهیزات تعریف شده
- امکان تخصیص فرآیندها به نقشهای مربوطه در هر تجهیز
- پیاده سازی فرآیندهای مختلف با استفاده از ماتریسهای ساده
- امکان تعریف فیلدهای اطلاعاتی متناسب با هر فرآیند
- امکان تعیین دسترسی به فیلدهای اطلاعاتی متناسب به نقشهای و وضعیتهای فرآیند
مدیریت اسناد
امکان پیوست اسناد ذیل فعالیتهای هر تجهیز وجود دارد. علاوه بر آن ماژول جداگانهای جهت سازماندهی اسناد مربوط به تجهیزات طراحی شده است که ذیل هر تجهیز میتوان اسناد مختلفی را ذخیره کرد. هر سند میتواند در یک دستهبندی قرار داده شود و هر فرد میتواند متناسب با نقش خود به اسناد دسترسی داشته باشد. همچنین سابقه نسخههای مختلف یک سند نیز در سامانه ذخیره می-شوند. ویژگیهای اصلی این بخش به شرح زیر است.
پیگیری زمان
کاربران در حین انجام کارهای محوله، میتوانند زمانهای صرف شده در آن کار را گزارش کنند؛ در نتیجه زمانهای صرف شده در کل تجهیز قابل محاسبه خواهد بود. همچنین با تعریف دستمزد هر یک از کاربران میتوان هزینههای مربوط به نیروی انسانی در تجهیز را محاسبه نمود. دریافت گزارش عملکرد کاربران در بازههای زمانی نیز از قابلیتهای این ابزار است. ویژگیهای اصلی این بخش به شرح زیر است.
ویژگی های اصلی
- پیگیری زمان به تفکیک تجهیز، فعالیت و کاربر
- قابلیت دریافت انواع گزارش از عملکرد زمانی
- تایم شیت بر اساس بازه زمانی دلخواه
- سهولت ثبت زمان توسط کاربران
- امکان ثبت زمان خودکار توسط سامانه
- تقویم برای پیگیری روز به روز زمان
- ثبت زمان به تفکیک فعالیتهای انجام شده
سیستم هشداردهنده
تمام کاربران با توجه به دسترسی میتوانند هشدارهای مختلفی را تعریف کنند. هر هشدار از طریق ایمیل، اطلاع رسانی میشوند. به عنوان مثال هشدارها میتوانند روی کارهای عقب مانده یا موارد دیگری که کاربر آن را تعریف کرده است، اعمال شوند. ویژگیهای اصلی این بخش به شرح زیر است.
ویژگی های اصلی
- ارسال هشدار از طریق ایمیل به یک یا چند نفر
- تعریف سه نوع هشدار شامل تذکر، اخطار و هشدار
- تنظیم شرایط اخطار در مورد فعالیت و تجهیز
- پیکربندی زمان ارسال اخطار (به عنوان مثال دو روز قبل از سررسید کار)
خروجی PDF با قابلیت سفارشیسازی
از تمام دادههای نرمافزار میتوان خروجی با فرمت PDF و آرم شرکت تهیه کرد. به عنوان نمونه: تمامی لیست کارها، تجهیزات و… ویژگیهای اصلی این بخش به شرح زیر است.
ویژگی های اصلی
- خروجی PDF همراه با نشان شرکت
- تعداد نامحدود الگوهای خروجی
- تعریف ساده قالب خروجی
- قابلیت تعریف چیدمان خروجی
مدیریت منابع نگهداری و تعمیرات
مدیریت منابع نگهداری و تعمیرات یکی از قابلیت های سامانه است. با استفاده از این زیر سیستم می توان منابع مالی، منابع انسانی و منابع اشتراکی را به صورت کاملا یکپارچه با سایر زیرسیستم ها مدیریت کرد. زیرسیستم مدیریت منابع می توان هزینه های مختلف نیروی انسانی، مواد و قطعات و سایر هزینه ها را به صورت کاملا یکپارچه با سایر زیرسیستم ها کنترل کرد. در این زیرسیستم امکان کنترل منابع انسانی نیز وجود داشته و می توان کارهای نگهداری و تعمیرات را به صورت بهینه به پرسنل نگهداری و تعمیرات تخصیص داد.
ماژول های اصلی
- مدیریت هزینه ها
- مدیریت منابع اشتراکی
- مدیریت منابع انسانی
- تقویم های کاری
مدیریت هزینه ها
ماژولی است که با استفاده از آن میتوان به سادگی هزینههای مربوط به نگهداری و تعمیرات هر تجهیز را به صورت واقعی و برنامهریزی شده محاسبه کرد. هزینههای مربوط به نگهداری و تعمیرات شامل دو قسمت برنامهریزی شده و واقعی در دسترس هستند. همچنین هزینهها از دو جزء هزینههای حقوق و دستمزد و هزینههای مواد و قطعات تشکیل شده است. هزینههای حقوق و دستمزد با توجه به زمان برآوردی و زمان واقعی جهت انجام کارها محاسبه میشود و هزینههای مربوط به مواد و قطعات نیز به توسط افراد مربوط ثبت میشود. ویژگیهای اصلی این بخش به شرح زیر است.
ویژگی های اصلی
- مشاهده هزینههای واقعی تجهیز در کنار هزینه برنامهریزی شده تجهیز
- امکان ایجاد هزینهها در دوره زمانی مشخص تکرار می شوند همراه با تنظیمات متنوع تعداد و مدت زمان تکرار
- کنترل هزینه ها، هزینه های حقوق و دستمزد و مواد
- محاسبه ی هزینه های حقوق دستمزد (حاصل از زمان صرف شده در نرخ ساعتی)
- تعریف نرخ پرداخت ساعتی بر اساس نقش، فعالیت و هر فرد تیم
- پیش بینی جریانات نقدی برای سبد تجهیزات
- تنظیمات جامع (مالیات بر ارزش افزوده، واحد پول و …)
- امکان ثبت هزینهها در تمام سطوح تجهیز (از سطح فعالیت تا کل تجهیز)
- نمایش جریان نقدی تجهیزات به تفکیک ماه، فصل و سال
مدیریت منابع اشتراکی
این ماژول جهت مدیریت کارای تجهیزات و امکانات موجود در سطح سازمان کاربرد دارد. در این ماژول برای هر منبع موجود جدولی به تفکیک ساعات کاری تعریف میشود که از طریق آن میتوان زمان های کاری هر تجهیز را برنامهریزی کرد. ویژگی های اصلی این بخش به شرح زیر است.
ویژگیهای اصلی
- تعریف ساعات کاری مختلف برای هر منبع
- مدیریت تجهیزات مختص هر تجهیز یا برای همه تجهیزات
- دستهبندی منابع در زبانههای مختلف
- رزرو منابع در جدولی از ساعات کاری
- تعریف دسترسیهای مختلف به ماژول منابع
- مشاهده سابقه زمانهای استفاده از هر منبع
- تعریف تعداد نامحدود دستهها و منابع ذیل هر دسته
مدیریت منابع انسانی
در سامانه مدیریت نگهداری و تعمیرات، برنامهریزی فعالیتهای نگهداری، ابتدا به شیوه عادی صورت می گیرد پس از آن با توجه به زمان های واقعی در دسترس حجم کاری بین تیم عملیاتی متوازن و متعادل میشود. ویژگیهای اصلی این بخش به شرح زیر است.
ویژگیهای اصلی
- نمایش کارهای کارمندان در طول زمان همراه با کل حجم کاری
- نمایش حجم کار برنامه ریزی شده نسبت به ظرفیت موجود به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه
- بهروزرسانی کارها و کارمند با استفاده از drag and drop
- یکپارچگی با سیستم حضور و غیاب (در نظر گرفتن تعطیلات و مرخصی)
- یکپارچگی با تقویم جلسات
- امکان تعیین نوع تخصیص منبع (یکنواخت، از ابتدا و …)
تقویم های کاری
در سامانه میتوان تقویم های کاری متنوعی ایجاد کرد. به هر یک از افراد تیم نگهداری تقویم کاری معینی تخصیص داده میشود. در این بخش میتوان تنظیمات متنوعی مانند روزهای تعطیل و ساعات کاری نیز وجود دارد. ویژگیهای اصلی این بخش به شرح زیر است.
ویژگیهای اصلی
- تعریف تعداد نامحدود تقویمهای کاری
- امکان ثبت ساعت شروع و پایان کار
- ثبت مدت زمان کاری طی روز
- ثبت روزهای کاری هفته و ثبت روز شروع هفته
گزارشها و داشبردها
جهت کنترل عملکرد کارکنان و تجهیزات مختلفی که در سازمان وجود دارد می توان از زیرسیستم گزارش ها و داشبرد استفاده کرد. یکی از ویژگی های اصلی که در این قسمت وجود دارد امکان تعریف داشبردهای مختلف برای افراد مختلف است که با استفاده از آن می توانند به گزارشات مربوطه دسترسی داشته باشند. در سامانه برای هر تجهیز شناسنامه عملیاتی وجود دارد که در آن خلاصه فعالیت ها و سایر توضیحات مربوط به تجهیز در آن ثبت می شود.
ماژول های اصلی
- داشبرد شخصی
- شناسنامه عملیاتی تجهیز
- گزارش ها
داشبرد شخصی
هر یک از کاربران دارای داشبردی جهت سازماندهی کارها و عملیات های روزانه خود هستند. قابلیت سفارشی سازی داشبرد به ازای هر کاربر وجود دارد. داشبرد می تواند شامل کارتابل کاربر، تقویم کاری، اخبار، اسناد، گزارش های مختلف، نمودارها و … باشد. ویژگی های اصلی این بخش به شرح زیر است.
ویژگی های اصلی
- قابلیت سفارشی سازی به ازای هر کاربر
- قابلیت ایجاد داشبردهای پیش فرض برای انواع کاربران
- قابلیت ایجاد داشبرد مخصوص موبایل و تبلت
- قابلیت افزودن چندین زبانه (Tab) در هر داشبرد
- امکان ترسیم خروجی های گرافیکی و نمودار
شناسنامه عملیاتی تجهیزات
هر تجهیز می تواند شناسنامه عملیاتی قابل سفارشی سازی داشته باشد. شناسنامه عملیاتی اتفاقات پایه-ای روی تجهیز را به صورت خلاصه نشان می دهد و مدیران و پرسنل می توانند دید کلی از وضعیت تجهیز کسب کنند. ویژگی های اصلی این بخش به شرح زیر است.
ویژگی های اصلی
- قابل سفارشی سازی به ازای هر تجهیز
- تعریف الگوهای پیش فرض برای شناسنامه عملیاتی
- نمایش اطلاعات پایه ای تجهیز
- فهرست کارهای مربوط به تجهیز بر مبنای اعضا، وضعیت، تاریخ سررسید
- گزارش از آخرین فعالیت های انجام شده بر روی تجهیز
- قابلیت افزودن چندین زبانه (Tab)در هر شناسنامه
- وجود نمودارهای مقایسه ای متنوع از پیش تعریف شده
- امکان ترسیم خروجی های گرافیکی و نمودار
گزارش ها
هر لیستی از ورودی های مربوط به تجهیزات در قالب فهرست های متنوع با ستون های دلخواه یا نمودارهای دایره ای، میله ای و خطی قابل نمایش است. خروجی های نموداری به صورت متنوعی قابل سفارشی سازی هستند. ویژگی های اصلی این بخش به شرح زیر است.
ویژگی های اصلی
- امکان تعریف گزارش های از پیش تعریف شده برای نقش ها و تجهیزات مختلف
- انتخاب ستون های موجود در خروجی
- گراف ها و چارت های قابل سفارشی سازی از همه لیست ها
- نمودارهای خطی، دایره ای و میله ای
- قابل دسترسی در صفحات شخصی
- امکان دریافت خروجی در قالب های PDF، CSV، iCal، Atom، xls
- امکان گزارش گیری و مقایسه ی بین تجهیزات در دسترس