واژه نامه مدیریت و کنترل پروژه

هر حوزه یا شاخه علمی یا حرفه‌ای، واژه‌نامه خاص خود را دارد و از این رو مدیریت و کنترل پروژه مستثنی نیست. واژه‌نامه مدیریت پروژه ما شامل تعدادی از اصطلاحات مدیریت پروژه است که به تیم پروژه در استانداردسازی روند راه اندازی پروژه کمک می‌کند. این اصطلاحات، واژه‌ها و عبارت‌های پرتکرار و پرطرفدار مدیریت پروژه هستند.

۰-۹
اسکرام (Scrum)
اسکرام یک رویکرد افزایشی در مدیریت چابک است. اسم اسکرام از ورزش راگبی گرفته شده است. در راگبی اسکرام زمانی اتفاق می‌افتد که یک تیم دور توپ حلقه می‌زنند و تلاش می‌کنند تا با حرکت دادن آن به سمت پایین زمین بازی را ببرند. اسکرام یک استعاره برای یادآوری این است که چگونه همه افراد باید با یکدیگر همکاری کنند تا یک پروژه تکمیل شود.
امکان‌سنجی
امکان‌سنجی جزء رایج‌ترین جملات مدیریت پروژه است. این فرآیند به عنوان فرآیند ارزیابی یک برنامه طراحی‌شده، تعریف می‌شود. روشی است که در آن می‌توانید همه چیز را عملی کنید و شامل فعالیت‌هایی مانند تحقیقات بازار، نظرسنجی‌ها، مطالعه دقیق پروژه و غیره است.
ایده‌پردازی
قبل از اجرا یا طراحی یک پروژه، باید یک تجزیه و تحلیل کامل از نقاط قوت و ضعف محیط داخلی و همچنین فرصت‌ها و تهدیدات محیط خارجی (SWOT) همان پروژه توسط تیم‌های درگیر انجام شود. تکنیک مورد استفاده برای محاسبه راه‌حل‌ها، خطرات و غیره توسط متخصصان به عنوان “ایده‌پردازی” شناخته می‌شود. ایده‌پردازی اساساً یک روش تجزیه و تحلیل پروژه است.
برآورد PERT
روش PERT یکی از تکنیک‌های موثر و اثبات شده برای تخمین زمان پروژه است. این روش زمانی به کار می رود که نمی‌توانیم به طور دقیق مدت زمان فعالیت‌ها را تخمین بزنیم، همچنین در پروژه‌هایی که زمان نسبت به هزینه فاکتور مهم‌تری است استفاده می شود. روش PERT از فرضیات بسیاری استفاده می کند که می‌تواند پیشرفت پروژه را تسریع یا به تاخیر اندازد. با استفاده از این روش، مدیران پروژه می‌توانند ایده‌هایی از تغییرات زمان ممکن برای تحویل خروجی پروژه ارائه دهند.
برآورد هزینه
برآورد هزینه یکی از رایج‌ترین جملات مدیریت پروژه در بین مدیران پروژه است. هزینه عاملی است که برای هر کسب‌وکاری مهم است. براورد هزینه می‌تواند بر سود و زمان‌بندی پروژه تاثیر بگذارد. بنابراین تخمین هزینه روش کلیدی برای محاسبه هزینه کل پروژه است.
برنامه احتیاطی
اگر برنامه اولیه شما کارساز نباشد، طرح احتیاطی به عنوان برنامه دوم اجرا خواهد شد. برنامه احتمالی راه‌حل‌هایی برای خطرات استثنایی ارائه می‌دهد. این خطرات، نگرانی‌های فاجعه باری دارند. بنابراین شامل مدیریت ریسک نیز می‌شود. برنامه‌های احتمالی اغلب توسط مقاماتی طراحی می‌شود که در کسب‌وکار یا دولت فعالیت می‌کنند و گاهی اوقات به عنوان اقدام جایگزین معرفی می‌شود.
برنامه کسب‌وکار
برنامه کسب‌وکار به عنوان یک فایل مستندات شناخته می‌شود که ظاهرا درباره اهداف پروژه توضیح داده می‌شود. این شامل اهداف کاری و استراتژی‌های آن‌ها برای رسیدن به اهداف اصلی است. برنامه کسب‌وکار همچنین اطلاعات مربوطه را به نتیجه می‌رساند.
برنامه‌ریزی
یکی از اصطلاحات کلیدی مدیریت پروژه، برنامه‌ریزی آن است. برنامه‌ریزی فرآیند هدف گذاری و ارایه روش‌ها یا تعیین مسیرهایی برای رسیدن به اهداف پروژه است. هدف برنامه‌ریزی پروژه انجام سلسله عملیات منظم، سیستماتیک و مرتبط با هم در جهت تکمیل پروژه با توجه به بودجه، برنامه و نیازها است. در برنامه‌ریزی وظایف، مهلت زمان اجرا و اینکه چه کسی مسئول چه کاری است مشخص می‌شوند. این شامل حوزه شغلی، تعریف محصول کار، تعیین ترتیب کار، بودجه، برنامه و غیره است.
برنامه‌ریزی منابع انسانی
در برنامه‌ریزی منابع انسانی نقش اعضای تیم پروژه مسئولیت و استقرار آن‌ها در تیم پروژه مشخص می‌شود. همچنین شما می‌توانید روابط بین اعضای پروژه را مشاهده کنید.
تجزیه و تحلیل SWOT
تحلیل SWOT از جمله اصطلاحات مدیریت پروژه است که باید بدانید. SWOT به معنای نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها است. قبل از شروع یک پروژه باید یک آنالیز SWOT انجام شود تا بتوانید تمام شرایط مورد نیاز کلیدی پروژه را در قالب سند ایده‌پردازی آماده داشته باشید.
تخمین سه نقطه
تخمین نقطه‌ای یکی از تکنیک‌های براورد زمان در مدیریت پروژه است. گاهی عدم قطعیت ها زیادتر از آن است که بتوان با خیالی آسوده عددی به عنوان برآورد مدت زمان فعالیت یا (سایر مشخصات مانند هزینه) مشخص کرد. در این حالت توصیه می‌شود که از برآوردهای سه نقطه استفاده شود. در برآورد سه نقطه ای مقدار خوشبینانه، بدبینانه و محتمل را برآورد می‌شوند. مقدار برآورد با میانگین گیری وزنی این سه مقدار به دست می آید. این روش به شرکت‌ها کمک می‌کند تا دقت در محاسبه را افزایش دهند.
تقویم منابع
تقویم منابع به عنوان لیستی از روزهای کاری همراه با روزهای غیر کاری است که فعالیت منابع را مشخص می‌کند. به ویژه برای محاسبه تعطیلات پروژه استفاده می‌شود.
خط مبنا
خط مبنا یکی از محبوب‌ترین اصطلاحات مدیریت پروژه در بین مدیران پروژه است. برای اندازه‌گیری عملکرد پروژه از خط مبنا استفاده می‌شود. در مدیریت پروژه سه خط مبنا وجود دارد.
برنامه‌ریزی مبنا
قیمت مبنا
محدوده مبنا
ترکیبی از این سه به عنوان نمایش کامل از سنجش خط مبنا در نظر گرفته شده است.
داشبورد
داشبورد در واقع یک پلت فرم برای نمایش تمام اطلاعات مفید و بررسی شاخص‌های عملکرد کلیدی پروژه (KPIs) است. از طریق آن، هر کس می‌تواند داده‌ها را از جانب خود مشاهده کند. داشبورد تمام گزارش‌ها را زیر نظر دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تا به طور منظم به روزرسانی شوند. داشبورد اطلاعات را برنامه‌ریزی‌شده، منطقی یا عملیاتی طبقه‌بندی می‌کند.
دستاورد
برای هر کار یا پروژه‌ای، متعهد شدن نسبت به نتیجه یا خروجی ضروری است. خروجی مورد نظر به عنوان محصولات نهایی شناخته می‌شود. به دستاوردها، اهداف محسوس یا نامحسوس که مهمترین نتیجه برای یک پروژه موفق است، نیز گفته می‌شود. یک سند، یک گزارش یا محصول نهایی بهترین نمونه‌هایی از دستاورد  است و از نظر نرم افزار، سخت افزار و اسناد طراحی قابل طبقه‌بندی هستند.
ذی‌نفعان
ذینفعان در مدیریت پروژه به فرد و یا گروهی اطلاق می‌شود که درگیر و تحت‌تاثیر پروژه هستند و از آن منفعت می‌برند. برای موفقیت یک پروژه، تحویل خروجی براساس تقاضای مشتری کافی نیست، بلکه باید براساس انتظارات تمام ذینفعان باشد. ذینفعان می‌توانند داخلی و یا خارجی باشند و بر روند پیشرفت پروژه تاثیربگذارند. تفکر در مورد زمان و چگونگی مشارکت ذینفعان در پروژه، می‌تواند تاثیر مثبت ایشان را به حداکثر برساند.
روش مسیر بحرانی
مسیر بحرانی به طولانی ترین دنباله فعالیت‌های وابسته و پیوسته اشاره دارد که باید انجام شود تا پروژه به موقع پایان رسد. همچنین طولانی ترین مسیر پروژه را که فعالیت‌های قرار گرفته بر روی آن دارای شناوری کل صفر هستند، مسیر بحرانی می‌گویند. درواقع به هر میزان که هریک از فعالیت‌های واقع در این مسیر به تأخیر بیفتد، کل پروژه با تأخیر مواجه خواهد شد.
در روش مسیر بحرانی با استفاده و توجه کامل به مدت زمان، ارتباطات، وابستگی‌ها و توالی فعالیت‌ها؛ زودترین و دیرترین زمان‌های شروع و خاتمه هر فعالیت با محاسبه یکباره کل فعالیت‌ها بطور قطعی تعیین و مشخص می‌گردد.
ساختار شکست سازمانی (OBS)
در ساختار شکست سازمانی (OBS) افراد درگیر در پروژه به همراه سمت و نام آنها و در نهایت مسئولیت‌هایی که در پروژه به آنها واگذار شده است در باکس‌های نمودار نوشته میشود.
ساختار شکست کار (WBS)
ساختار شکست کار(Work Breakdown Structure)  یکی از اصطلاحات مهم در مدیریت پروژه است. ساختار شکست کار سلسله مراتبی است که کار را به مراحل قابل مدیریت تجزیه می‌کند، به طوری‌که هر سطح WBS می‌تواند به راحتی توسط تیم پروژه قابل ‌درک باشد. تیم پروژه با تجزیه و تحلیل خروجی‌های اصلی، WBS را ایجاد می‌کند و سپس آن‌ها را به زیر شاخه‌های دیگر تقسیم می‌کند. این تقسیم‌بندی تا زمانی ادامه می‌یابد که یک فرد، مسئول انجام یک واحد کار باشد.
شرح کار (SoW)
SoW مخفف Statement of Work است. شرح‌کار سندی است که نیاز تجاری، و نمایی از مشخصات و کیفیات محصولات و اقلام‌ تحویلی مقصد پروژه را ارائه می‌دهد. این سند شامل آنچه جزء پروژه هست یا نیست می‌شود.
طرح کسب‌وکار و موارد استفاده
طرح کسب و کار نوشته و توضیحی‌ست درباره آینده پروژه. در واقع طرح کسب و کار، سندی‌ست درباره کارهایی که در پروژه انجام خواهد شد و اینکه کارها چگونه انجام خواهد شد. در طرح کسب و کار در داده‌هایی همچون هزینه‌ها، محاسبات پروژه، مزایا و غیره ذخیره شده است.
فرآیند خاتمه (اتمام)
فرآیند بسته شدن به عنوان پایان یک پروژه همراه با تمام مراحل و فرایندها توصیف می‌شود. پایان پروژه است که نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن پروژه است. فرآیند اتمام کار  پنجمین مرحله از چرخه عمر مدیریت پروژه است.
فرضیات
در مدیریت پروژه فرضیات به مواردی اطلاق می‌شود که به عنوان حقیقت و موارد صحیح پذیرفته می‌شوند، ولی ممکن است درست نباشند. فرضیات پروژه ممکن است ریسک‌های پروژه را کاهش یا افزایش دهند و در تعیین میزان اثر ریسک‌های پروژه کمک کنند این عقاید و نظرات در مورد پروژه باید شناسایی شوند. اعتبار درستی فرضیات باید در طول فرایند آنالیز کیفی ریسک‌ها بررسی شود.
فرم درخواست تغییر پروژه
درخواست‌های افراد را برای مدیر پروژه رسمی می‌کند. در این امر نیاز است تا علاوه بر توصیف تغییر، دلیل مناسب و مورد نیاز بودن این تغییر را نیز ارائه شود. هنگامی که درخواست‌کننده فرم را تکمیل کرد، مدیر پروژه می‌تواند تشخیص دهد که آیا تغییر واقعاً لازم است یا خیر. باید رد شود یا باید تا زمان اتمام پروژه فعلی به تأخیر بیفتد.
فعالیت
یک پروژه مجموعه‌ای ازکارها است که برای دستیابی به منظور یا هدف خاصی انجام می‌گیرد. یک کار مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که گاهی اوقات به عنوان کوچک‌ترین بخش از یک پروژه تعریف می‌شود. فعالیت‌ها باید در تاریخ‌های معین، با هزینه‌هایی معین و کیفیت تعیین‌شده‌ای به انجام رسند. ترتیب‌دهی، یک عملکرد منحصر به فرد فعالیت است. همراه با ساختار شکست کار (WBS)، دو فرآیند اصلی دیگر را بیان می‌کند: شناسایی و مستندسازی.
فعالیت موهومی (مجازی)
قبل از انجام فعالیت‌های نهایی، هر مدیر پروژه فعالیت‌های موهومی را پیشنهاد می‌کند. فعالیت‌های موهومی با خطوط درهم شکسته نشان داده می‌شوند.
مایلستون
مایلستون ابزاری در مدیریت پروژه است، که نشان دهنده نقاط خاص زمانی و یا رویدادی در طول پروژه است. مایلستون‌ها از مولفه‌های نمودار گانت است و در برنامه پروژه به عنوان یک الماس دیده می‌شوند. هر مایلستون اغلب با اتمام یک فاز یا تحویل بخشی از پروژه همراه است و نشان‌دهنده شروع مرحله جدیدی در چرخه عمر پروژه می‌باشد، که برای نمونه می‌توان به تاریخ شروع و پایان پروژه، یا بخش‌هایی از پروژه که نیاز به ممیزی خارجی یا بررسی‌های بودجه دارد، اشاره کرد. به‌طور معمول مایلستون‌ها برای نظارت بر میزان پیشرفت پروژه استفاده می‌شوند و تنها پیشرفت فعالیت‌هایی را نمایش می‌دهند، که در مسیر بحرانی پروژه قرار گرفته‌اند و فعالیت‌های غیر بحرانی را نادیده می‌گیرند.
محدودیت سه‌گانه
همه پروژه‌ها تحت برخی از محدودیت‌ها پیشرفت می‌کنند. محدودیت سه‌گانه یک گروه چهار مولفه ای شامل (زمان، دامنه، هزینه و کیفیت محصول) است که در قالب یک مثلث نمایش داده می‌شود به طوری‌که زمان، دامنه و هزینه در رئوس و کیفیت کار در مرکز آن است. باید تعادلی میان تمام این مولفه‌ها برقرار باشد زیرا تغییر در هر یک از این مولفه‌ها باعث تغییر در موارد دیگر می‌شود.
مدرک گواهی‌شده در مدیریت پروژه
CAPM معمولاً در میان کلمات جنجالی مدیریت پروژه دیده می‌شود. یک گواهینامه مدیریت پروژه در سطح مقدماتی است که توسط موسسه مدیریت پروژه (PMI) ارائه می‌شود. این یک راهنمای دانش توسط موسسه مدیریت پروژه برای ارائه گواهینامه در سطح کاردانی است.
مدل آبشاری
مدل آبشاری یک روش مدیریت پروژه سنتی است که در آن، مراحل انجام کار، از پیش تعیین شده اند و به ترتیب انجام می شود و زمانی که هریک از مراحل یا فازهای پروژه به اتمام رسید، مرحله ی بعد آغاز می شود. همان طور که این فرآیند به ترتیب و پیوسته است، زمانی که هر مرحله تکمیل شد امکان بازگشت به آن مرحله تقریباً وجود ندارد و هزینه بر است. تقریباً هیچ امکانی برای اشتباه و تغییر وجود ندارد؛ بنابراین باید نتیجه نهائی و خروجی انتهائی پروژه و برنامه تفصیلی آن در ابتدا تعیین شده و سپس به دقت دنبال شود.
مدیر پروژه
مدیر پروژه فردی است که مسئول یک پروژه است. او مسئول اموری مانند اجرا، برنامه‌ریزی و به اتمام رساندن یک پروژه است. مشاغل مختلفی مانند مراقبت‌های بهداشتی، فناوری اطلاعات، معماری و سایر مشاغل وجود دارد که به مدیران پروژه توانمند نیاز دارد. بدون شک مدیر پروژه ارزش دارد که در لیست اصطلاحات برتر مدیریت پروژه گنجانده شود.
مدیریت ارزش کسب‌شده (EVM)
ارزش کسب‌شده به عنوان روشی است که در آن سه جنبه مهم از پروژه‌ها یعنی کار واقعی، طرح پروژه و ارزش تکمیل‌شده، بررسی می‌شوند. این برنامه همچنین جدول زمانی و هزینه‌های کلی که در پروژه‌ها صرف شده‌است را نشان می‌دهد. علاوه بر این، مدیریت ارزش کسب‌شده (EVM) فرآیندی است که در آن می‌توان برنامه، اندازه‌گیری، و محدوده عملکرد را بررسی کرد.
مدیریت تغییرات
تغییر رویدادی اجتناب ناپذیر در پروژه است و ضروری است مکانیزمی برای تحت کنترل داشتن تغییرات در نظر گرفت. مدیریت تغییرات یکی از واژه‌های جنجالی مدیریت پروژه است. قدرت تایید یا رد تغییرات پروژه در دست مدیریت تغییرات است. هدف آن این است که در طول پروژه مطابق با الزامات و اظهارات برنامه‌ریزی‌ شده قبلی اقدام کند. اگر مدیریت تغییر، تغییر جدیدی را در پروژه تایید کند، تنها پس از آن مدیر پروژه قادر خواهد بود بودجه و مهلت را برای منعکس کردن کار اضافی اصلاح کند.
مدیریت دانش پروژه
مدیریت دانش فرایندی است که به سازمان‌ها در شناسایی، گزینش، سازماندهی، انتشار (توزیع) و انتقال اطلاعات و تخصص‌های مهم که بخشی از حافظه سازمانی هستند و غالبا به صورت ساختار نیافته در سازمان وجود دارند کمک می‌کند. ساختار دهی به دانش موجب بهبود موثر و کارایی حل مساله، یادگیری پویا، برنامه ریزی استراتژیک و تصمیم گیری اثر بخش می‌شود. مدیریت دانش بر شناسایی دانش، شرح و ساخت دهی و افزایش ارزش آن از طریق استفاده مجدد، تمرکز می‌کند.
مدیریت ریسک
ریسک جزء جدایی ناپذیر از پروژه و مدیریت ریسک، ابزاری موثر برای افزایش احتمال موفقیت پروژه است. همچنین علاوه بر کاهش ریسک‌ها و نگرانی‌ها، درجه بالاتری از قابلیت پیش‌بینی را نیز ارائه می‌دهد.
مدیریت زمان
مدیریت زمان پروژه، شامل فرآیندهای مورد نیاز برای تکمیل به موقع پروژه است. در این حوزه دانش تعریف و توالی فعالیت‌ها، تخمین منابع و مدت زمان فعالیت‌ها، تهیه و کنترل برنامه زمان‌بندی مورد بررسی قرار می گیرد. مدیریت زمان به کارایی تیم پروژه کمک زیادی می‌کند و اعضای باید از آن پیروی کنند.
مدیریت پروژه حرفه‌ای
مدیریت پروژه حرفه‌ای به افراد نشان می‌دهد که چگونه یک متخصص خبره باشند و همچنین تأکید می‌کند که او یک مدیر پروژه دارای مجوز است که مسئولیت کلیه فعالیت‌ها، افراد، استراتژی‌ها و غیره را بر عهده دارد. موضوع مدیر پروژه مورد تایید، شامل تمام شرکا و داوطلبان سطح حرفه‌ای است.
موردپژوهی
مطالعه موردی در بین جملات مدیریت پروژه مهم است. مطالعه موردی فرآیندی است که در آن یک فرد یا یک تیم تحقیقاتی بر روی یک پروژه خاص برای تجزیه و تحلیل جنبه‌های مهم آن تحقیقاتی انجام می‌دهند. به طور کلی شامل فایل‌های مستندی است که متشکل از رویکردها، عملکردها، و مشخصات محصول است.
نمودار PERT
نمودار PERT برای ارزیابی دیدگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به عنوان تکنیک بررسی ارزیابی برنامه نیز شناخته می‌شود. نمودار PERT برای ایجاد، مقرر کردن و سازماندهی وظایف استفاده می‌شود. نمودار برتری، نمودار شبکه، و نمودار منطق را می‌توان در نمودار PERT ایجاد کرد.
نمودار RACI
نمودار RACI با عنوان ماتریس حقوق تصمیم‌گیری و یا نمودار مسئولیت شناخته می‌شود. این نمودار ابزار قدرتمندی برای قرار دادن وظایف در مقابل نقش‌ها است. در این نمودار می‌توانید تمام اطلاعات لازم در مورد اقدامات مهم که مطابق با نقش افراد در پروژه است را به دست آورید.
نمودار شبکه
نمودار شبکه یک گراف یا یک چارت است که جریان عناصر موجود در پروژه را به وضوح نشان می‌دهد. همچنین شامل عناصری است که وابستگی‌های موجود را از چپ به راست نشان می‌دهد.
پرینس ۲ (PRINCE2)
استاندارد مدیریت پروژه PRINCE2ا به پیشرفت پروژه در یک محیط کنترل شده اشاره می‌کند و و توسط آژانس دولتی انگلستان گسترش یافته است .استاندارد  Prince2 یک متودولوژی برای انجام پروژه و ماحصل پروژه های موفق و ناموفق و راهکار های برتراست. این متودولوژی افراد یا تیم‌ها را تشویق می‌کند که به موقع به اهدافشان دست یابند و همچنین از بودجه نیز مراقبت می‌کند. به علاوه گواهی‌نامه‌ای است که داشتن آن برای مدیران پروژه بریتانیا و اروپا ضروری است.
پیکره دانش مدیریت پروژه (PMBOK)
PMBOK یکی از محبوب‌ترین اصطلاحات مدیریت پروژه در بین مدیران پروژه است. PMBOK راهنمایی است که از بهترین شیوه‌ها، استراتژی‌ها و رویه‌ها عمل می‌کند. این راهنما، راهنمای استاندارد ارایه‌شده توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی است.
چابک
چابک یک رویکرد با استفاده از تکرار برای پروسه برنامه ریزی و مدیریت پروژه است. یک پروژه چابک درواقع با بخش های کوچک تکمیل می‌شود که این بخش های کوچک تکرار شونده ها نامیده می‌شوند. هر بخش یا همان تکرار شونده توسط تیم پروژه بررسی و نقد می‌شود. اعضای این تیم باید متشکل از نمایندگان ذینفغان مختلف پروژه باشند. در نهایت بینش هایی که از نقد یک تکرار حاصل شده است، به منظور تعیین قدم بعدی هرچه بهتر در پروژه استفاده می‌شوند. مزیت اصلی مدیریت پروژه چابک توانایی آن برای بررسی و حل مسائلی است که در طول دوره پروژه به وجود می‌آیند. ایجاد تغییرات لازم در پروژه در زمان مناسب باعث ذخیره منابع و در نهایت منجر به ارائه یک پروژه موفق در زمان درست و با بودجه کم می‌شود.
چرخه حیات پروژه
چرخه حیات پروژه شامل برنامه‌ریزی پروژه، تحلیل، طراحی، اجرا و بودجه است. چرخه حیات می‌تواند مدل‌های زیادی داشته باشد اما هر مدل نشان‌دهنده یک فاز واحد برای ساخت خروجی‌های پروژه است. چرخه حیات پروژه شامل شروع پروژه، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و کنترل و پایان پروژه است.
کاهش ریسک
در ابتدای پروژه، دانستن خطراتی که پروژه را احاطه کرده مهم است. آگاهی از ریسک‌های احتمالی، امکان تغییر برنامه و یا انتخاب گزینه دیگر برای جلوگیری از بروز خطر را ممکن می‌سازد. مدیریت ریسک پروژه شامل فرآیندهای هدایت برنامه‌ریزی، شناسایی، تحلیل، برنامه ریزی پاسخ، و نظارت و کنترل پروژه است. اهداف مدیریت ریسک پروژه، افزایش احتمال و اثر وقایع مثبت، و کاهش احتمال و اثر وقایع منفی در پروژه است.
اگر خطرات شناسایی نشوند با صرف زمان زیادی که آماده نیستید، می‌تواند باعث یک پروژه شکست خورده شود. بنابراین این اصطلاح کاهش خطر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد زیرا این ایده احتمال وقوع خطر را کاهش می‌دهد و همچنین اثر ریسک را بر روی پروژه کاهش می‌دهد.
کیفیت، تضمین کیفیت و کنترل کیفیت
کیفیت تفسیری از میزان و درجه‌ی برآورده شدن الزامات و خواسته‌ها است. کیفیت به خروجی پروژه پایداری، قابلیت نگهداری و قابلیت اطمینان می‌بخشد. همچنین پیش از تصمیم‌گیری، نیازمندی‌های خروجی پروژه را تعیین می‌کند. تضمین کیفیت به رویکردی اشاره دارد که باعث جلوگیری از اشتباهات می‌شود و سطح کیفیت مورد نظر را حفظ می‌کند. کنترل کیفیت به روشی اطلاق می‌شود که از طریق آن می‌توان خروجی پروژه را باکیفیت مطلوب ارائه کرد.
گانت چارت
نمودار گانت یک نمودار میله‌ای است که اطلاعات برنامه‌ریزی شده را به صورت گرافیکی نمایش می‌دهد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که چارت گانت به ما این امکان را می‌دهد که بدانیم چه کارهایی در چه زمانی قرار است انجام شوند. گانت چارت مدیریت ارتباط کارها با یکدیگر را تسهیل می‌کند. این نمودار می‌تواند برای آگاهی تیم پروژه و حامیان مالی در مورد پیشرفت پروژه مورد استفاده قرار گیرد.
گزارش وضعیت
ارائه صحیح و به موقع شاخص‌های عملکردی پیشرفت پروژه اعم از برنامه مالی و زمانی، وظایف انجام شده و وظایف آینده، ریسک‌ها و … به مدیران پروژه طی یک فرآیند سیستماتیک مبتنی بر گزارش وضعیت پروژه انجام می شود.
گزارش پروژه
از الزامات هر پروژه تهیه و تدوین گزارشات پیشرفت و مستند سازی وقایع پروژه است و در تسهیل بهتر موثر است .در هر فاز، اعضای تیم پروژه باید به مدیر پروژه گزارش دهند تا تصمیمات مدیریتی و راهبردی بر اساس آن گرفته شود.