مدیریت پروژه چابک یا Agile چیست؟ ۱۰ نرم افزار برتر مدیریت چابک
مدیریت پروژه چابک به یک اصطلاح امروزی و پر استفاده در دنیای مدیریت پروژه تبدیل شده است. اما به نظر میرسد درباره ماهیت و چیستی آن هنوز ابهامات متعددی در ذهن اهالی کسب و کار وجود دارد. در این مقاله ضمن ارائه تعارف و یک دید کلی، بهترین نرم افزار مدیریت پروژه برای متودولوژیهای چابک معرفی شده است. همچنین نقاط قوت، ضعف و قیمت ۱۰ نرم افزار برتر مدیریت چابک بررسی و ارائه شده است. پیش از این به تشریح مفهموم مدیریت دانش و معرفی نرم افزار مدیریت دانش پرداختیم. اگر در جستجوی درک اهمیت و کارایی مدیریت پروژه چابک یا همان مدیریت پروژه اجایل هستید ما در این مطلب سعی بر این داریم سوالاتی را که پیرامون این روش مدیریتی مطرح است، پاسخ دهیم.
agile چیست؟
Agile یا چابک یک رویکرد مدیریت پروژه است که بر انعطاف پذیری، همکاری و پاسخگویی به تغییرات تاکید دارد. متدولوژی چابک شامل تقسیم یک پروژه به قطعات کوچکتر و قابل مدیریتتر به نام تکرار (iteration) یا اسپرینت (sprint) است. هر تکرار معمولا بین یک تا چهار هفته طول میکشد و در پایان هر تکرار، تیم پیشرفت خود را بررسی میکند و رویکرد خود را برای تکرار بعدی تطبیق میدهد. این رویکرد اجازه میدهد تا ضمن جلب مشارکت همگانی، تیمها به سرعت به تغییرات اولویتها و نیازمندیها پاسخ دهند.
تیمهای agile و چابک، همکاری و ارتباطات را با تمرکز بر موارد قابل تحویل پروژه در سریعترین زمان ممکن اولویت بندی میکنند. در متودولوژی چابک به منظور آنکه اعضا در یک راستا باقی بمانند و فرآیندها به طور مداوم بهبود یابد، اغلب از تکنیکهایی مانند جلسات ایستاده روزانه، جلسات اصلاحی و جلسات گذشتهنگر استفاده میشود.
مانیفست agile
agile با ۴ ارزش اصلی زیر مشخص میشود:
اشخاص و تعاملات مقدم بر فرآیندها و ابزارها
نرم افزار قابل اجرا به جای مستندسازی جامع
مشریان بعنوان شریک و همکار به جای طرف مذاکره در قرارداد
پاسخ به تغییرات به جای دنبال کردن یک طرح
۱۲ اصل بیانیه اجایل (مانیفست چابک)
برای اجرایی سازی ۴ ارزش اصلی، ۱۲ اصل تدوین شده تا کمک کند تصمیمات بهتری گرفته شود. (تصمیمات اجایلتر، تصمیمات بهتر برای توسعه)
- رضایت مشتری
- استقبال از تغییرات
- ارائه نرم افزار قابل اجرا
- مشارکت
- انگیزش
- مکالمه رو در رو
- نرم افزار قابل اجرا معیار اصلی اندازه گیری پیشرفت است
- حفظ سرعت (قدمهای) پیوسته
- نظارت
- سادگی
- تیم های خود سازمان یافته
- کار را به طور منظم مرور کنید
فریم ورک های رایج Agile عبارتند از اسکرام Scrum، کانبان Kanban و ایکس پی Extreme Programming (XP). هر فریم ورک و چهارچوب مجموعهای از شیوهها و تکنیکهای خاص خود را دارد، اما همه آنها اصول اساسی انعطاف پذیری، همکاری و پاسخگویی به تغییر را به اشتراک میگذارند.
مدیریت پروژه چابک یا اجایل (agile) چیست؟
براساس تعریف مؤسسه PMI، مدیریت پروژه چابک رویکردی تکرارشونده، جهت برنامهریزی و هدایت فرآیندهای پروژه است. از اصلیترین مزایای مدیریت چابک (یا مدیریت اجایل) میتوان به قابلیت پاسخگویی چابک، منعطف و سریع به مسائلی که در طول دوره پروژه به وجود میآیند اشاره نمود.
مدیریت پروژه چابک عمدتاً برای مدیریت پروژههای نرمافزاری کاربرد داشته است. اما به تدریج و در سالهای اخیر استفاده از روشها و چارچوبهای مدیریت چابک پروژه، در سایر انواع پروژهها نیز رواج پیدا کرده است. روش مدیریت چابک برای تیمهایی کاربرد دارد که با حداقل قوانین، سطح بالایی از خودانضباطی را دارا باشند.
تفاوت مدیریت پروژه چابک با مدیریت سنتی
یکی از روشهای رایج مدیریت سنتی پروژهها، روش مدیریت پروژه آبشاری است. در این روش همه چیز از پیش برنامهریزی شده است. تولید و ساخت در طی بازه زمانی مشخص – مثلاً یک سال آینده – طبق این برنامهریزی ازپیشتعیینشده انجام میگیرد. در این روش پیشرفت پروژهها در جهت و فازهای مشخص جریان پیدا میکند.
اما در روش مدیریت پروژه اجایل، شما چیزی را برنامهریزی میکنید که طی چند هفته آینده قصد تولید یا ساخت آن را دارید و بعد از این چند هفته راجع به چگونگی ادامه روند کار تصمیم میگیرید. در واقع این روش از پاسخگویی دائم به تغییرات به جای پیروی از یک برنامهریزی دقیق و از پیش تعیین شده با رویکرد تصاعدی و افزایشی حمایت میکند. این روش به اعضای تیم یا تیمهای پروژه این امکان را میدهد که با تغییر چشم انداز و انتظارات مشتری، نسبت به تغییر مسیر تولید محصول و همراستایی آن با نیازهای مشتری در زمان مناسب اقدام نمایند.
بر اساس ادعای موسسه مدیریت پروژه PMI، اگرچه خاستگاه مدیریت چابک از پروژههای نرمافزاری و فناوری اطلاعات بوده است اما رویکرد مدیریت پروژه چابک در حال گسترش به حوزههای مختلف و صنایع گوناگون است. گسترش انقلابی مدیریت پروژه چابک در بسیاری از شرکتها مدیریت پروژه را با دو راهی روبرو کرده است. مدیران پروژه در حال دست و پنجه نرم کردن با این واقعیت هستند که باید سالها تجربه و آموزش خود را با فلسفهای چابکتر منطبق سازند.
۱۰ نرم افزار برتر مدیریت پروژه چابک (Agile)
۱. نرم افزار مدیریت پروژه چابک سمین
سامانه مدیریت سازمان سمین یک پلتفرم مدیریت پروژه انعطافپذیر و مقیاسپذیر است. سمین تقریباً برای هر صنعتی راهکار مناسب، بومی و شخصی سازی شده ارائه میدهد. این پلتفرم یک رابط کاملاً قابل تنظیم ارائه میدهد. این قابلیت تیمها را قادر میسازد تا تمام پروژهها را بدون توجه به پیچیدگی مدیریت کنند. این انعطاف پذیری به تنهایی سمین را به یک انتخاب عالی برای تیم های چابک با نیازهای به سرعت در حال تغییر تبدیل میکند.
سمین شامل طیف گسترده ای از ویژگی های مدیریت پروژه، از جمله توانایی استفاده از نمودار گانت، ساختار شکست کار یکپارچه با برد اسکرام و برد کانبان برای تجسم پروژهها است. سمین همچنین اتوماسیون و گردش کار برای ساده کردن فرآیندها، گزارشهای در لحظه برای مشاهده وضعیت پروژه ارائه میدهد.
ماژول مدیریت چابک (مدیریت اجایل) نرم افزار مدیریت سازمان سمین یک راهحل نرمافزاری کارا و مطمئن در حوزه مدیریت چابک تیم و پروژه چابک شناخته میشود. در این سامانه یکپارچگی تیم پروژه و مدیریت اجایل زمان در یک بستر پایدار شکل گرفته است. همین موضوع کمک میکند که در ادامه مدیریت چابک طی فرآیندها و مراحل مختلف، یکپارچگی تیم، ماندگاری و رجوع به اطلاعات و نیز گزارشهای آنلاین در دسترس باشد.
در ماژول و زیرسامانه مدیریت پروژه چابک یا اجایل سامانه سمین امکانات جامع و مختلفی برای مدیریت پروژه چابک در نظر گرفته شده است. همین موضوع و نیز زیرساختهای تنظیمات این نرم افزار تحت وب، باعث شده است که توانایی انطباقپذیری با تیمها و نیازهای متفاوت به خوبی فراهم شود. در ماژول و نرم افزار مدیریت پروژه چابک سمین، دو برد اصلی با عنوانهای اسکرام و کانبان برای مدیریت پروژه چابک در نظر گرفته شده است که در ادامه به مرور آنها میپردازیم.
گزارشهای نرم افزار مدیریت پروژه چابک سمین
در سامانه آنلاین سمین راهکارهای تکمیلی نیز برای مدیریت چابک در نظر گرفته شده است. یکی از این ابزارها، تولید نمودار کارهای باقیماند یا نمودار Burndown است. این نمودار برای هر اسپرینت در دسترس خواهد بود و در هنگام اجرای مدیریت پروژه چابک کمک شایانی خواهد بود. علاوه بر این، امکان تعریف استوری پوینت نیز وجود داشته و میتوان بر اساس استوری پوینت، حجم کار باقیمانده و … کارها را به صورت خودکار اولویتبندی کرد.
مزایای سمین
- مقیاس پذیری بالا و بدون محدودیت
- وجود تایم شیت و امکان ردیابی زمان تعبیه شده
- دارای ماژول مدیریت دانش بعنوان زیر سامانه و نرم افزار مدیریت دانش
- وجود چت و تالارهای گفتگو
- عملکرد ساده و قابلیت drag-and-drop (کشیدن و رها کردن) برای ایجاد تغییرات
- UI مناسب و وجود برد کانبان در کنار برد اسکرام
- امکان افزودن اسناد، کامنت و پیوندها به وظایف
- برنامهریزی گانت و دارای ساختار شکست کار یکپارچه
- آسان برای استفاده
- داشبوردهای کاربر پسند و امکان سفارشی سازی داشبوردها
- امکان اختصاص چند نفر به یک کار
- تقویم و داشبورد کاملا فارسی
- اجرای فرآیند استقرار متناسب با هر سازمان و وجود تیم پشتیبانی قدرتمند
- دارای مخزن کد و امکان مدیریت بردهای اسپرینت، مخازن کد و غیره با یک سامانه
- اسکرام قوی و ردیابی پروژه و اسپرینت
- ارائه خروجی اکسل و فرمت های دیگر
- ارسال ایمیل و هشدار درون سامانه
- تجزیه و تحلیل و گزارش گیری قدرتمند
- امنیت بسیار بالا و حفاظت از داده ها
قیمت
برای خرید سامانه سمین امکان برگذاری یک جلسه دمو رایگان و زنده با کارشناسان آن فراهم میباشد. در خصوص قیمت با توجه به تعداد کاربر و ماژولهای درخواستی متفاوت از این سامانه قیمت متغییر میباشد اما به طور کلی این سامانه برای سازمانهای با تعداد کاربر بالا بسیار مناسب میباشد.
جهت استعلام قیمت و درخواست دمو سمین با شرکت دادهکاوان تماس بگیرید.
۲. نرم افزار مدیریت چابک کلیک آپ (ClickUp)
مشاهده نرم افزار مدیریت پروژه چابک کلیک آپ
نرم افزار مدیریت پروژه اجایل ClickUp یک پلت فرم مدیریت پروژه چابک قدرتمند است. این پلتفرم طیف گستردهای از راهکارها را برای تیمهای نرمافزاری ارائه می دهد. برای مدیریت چابک و تیمهای چابک، ClickUp ابزارهای زیادی مانند اتوماسیون گردش کار اسپرینت را ارائه می دهد. این قابلیتها به تیمها امکان میدهد اسپرینتها را بر اساس حجم کاری خود تعریف کنند.
یکی دیگر از ویژگیهای ساده این نرم افزار مدیریت پروژه چابک ردیابی مشکلات است. فراهم آوردن آنکه باگها را ضبط کرده، آنها را به وظایف تبدیل کنند و اعضای تیم را به هر یک از این مشکلات اختصاص دهند. قالبهای مدیریت پروژه که تیمها می توانند از آنها برای شروع سریع استفاده کنند.
سادگی ایجاد حساب کاربری و طیف گستردهای از گزارش های قابل تنظیم از سایر نقاط قوت این نرم افزار مدیریت پروژه چابک میباشد. برای مثال در داشبورد این پلتفرم تیمها میتوانند ویجتهایی را برای اسپرینت، زمان چرخه و موارد دیگر در داشبورد خود اضافه کنند.
قیمت کلیک آپ
کلیک آپ از سطح رایگان و در اختیار گذاشتن ۱۰۰ مگابایت فضای رایگلان شروع میشود. اما در ادامه اشتراک ۵ دلار برای هر عضو در ماه با فضای ذخیرهسازی نامحدود، ادغامها، داشبوردها و نمودارهای گانت و سایر ویژگیها نیاز است. همچنین اشتراک ۱۲ دلار ماهیانه برای هر عضو در استفاده از طرح کسب و کار تیم های نامحدود، Google SSO و ویژگی های پیشرفته را اضافه میگردد. در سطح بیزینس پلاس نیز اشتراک ماهیانه به ۱۹ دلار ماهیانه برای هر عضو میرسد.
۳. نرم افزار ماندی (monday)
ماندی یک نرم افزار مدیریت پروژه و ابزار مدیریت چابک کار است. monday صرفاً برای مدیریت پروژه ساخته شده است. این نرم افزار چندین ابزار مدیریت پروژه چابک مانند گزارش گیری، برنامه ریزی سریع، نمودار گانت و ردیابی اشکال را ارائه می دهد. یک تمایز کلیدی بین مدیریت چابک کار monday و سایر ابزارهای چابک، توانایی شخصیسازی کامل پلتفرم متناسب با نیازهای خاص شما است.
نقاط قوت monday
- بسیار مقیاس پذیر با گزینه های نمایش بسیاری
- ردیابی زمان تعبیه شده است
- با برنامه های متعدد ادغام می شود
- یکپارچه با ابزارهای ارتباطی تیم
نقاط ضعف monday
ویژگیهای محدود برای قیمت ورودی و شروع از نقاط ضعف این نرم افزار مدیریت پروژه اجایل میباشد. ویژگی هایی مانند پروژه های خصوصی، حداکثر ۱۰ برد ترکیبی، نماهای نمودار (قابلیت مشاهده دادههای تخته به صورت دایره ای، میله ای یا نمودار خطی) فقط در ردیفهای قیمت بالاتر و پریمیوم قرار دارند. ردیابی زمان و هزینه ها مشکل است و رابط کاربری مقداری چالش بر انگیز است. همچنین امکان مکان یابی بصری وظایف فرعی وجود ندارد.
قیمت گذاری
ردیف رایگان مدیریت کار در نرم افزار مدیریت پروژه اجایل ماندی برای حداکثر دو کاربر و حجم محدود است. سطح پایه با قیمت ۸ دلار برای هر کاربر در هر ماه، ۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی و داشبورد مبتنی بر یک برد دریافت میباشد. سطح استاندارد برای کاربران ۱۰ دلار ماهیانه شامل جدول زمانی، نماهای گانت و تقویم میباشد. سطح حرفه ای ۱۶ دلار ماهیانه به ازای هر کاربر شامل تابلوها و اسناد خصوصی، نمای نمودار و عملیات اتوماسیون و یکپارچه سازی است. سطح سازمانی نیز دارای قیمت گذاری سفارشی، شامل ویژگی هایی مانند اتوماسیون و ادغام در مقیاس سازمانی و گزارش و تجزیه و تحلیل پیشرفته است.
مشاهده نرم افزار مدیریت پروژه چابک ماندی (monday)
۴. ویوفای اسکرام (VivifyScrum)
نرم افزار مدیریت پروژه چابک VivifyScrum بهطور خاص برای تیمهای چابک و مدیریت پروژه چابک ساخته شده است. برای تیمهایی که ابزارهای متمرکز بر چابکی میخواهند این پلتفرم یک ابزار مبتنی بر وب است که به راحتی از هر مرورگری قابل دسترسی است.
ویوفای اسکرام(VivifyScrum) با استفاده از بردهایی از جمله اسکرام و کانبان کار می کند. با استفاده از اسکرام برد، تیمها می توانند اهداف سریع را تعیین و وظایف مرتبط با هر هدف را ایجاد کنند. با استفاده از برد کانبان kanban نیز تیمها میتوان پروژهها را بر اساس مرحله توسعه سازماندهی کرد.
سایر ویژگی های موجود در VivifyScrum شامل گزارش ها، صورتحساب، مدیریت تیم، مدیریت زمان و مدیریت پروژه چابک ساده شده است. کاربران می توانند از VivifyScrum EDU، از آموزش اسکرام رایگان برای حساب پولی و پریمیوم استفاده کنند.
نقاط قوت VivifyScrum
- UI و کانبان بصری
- امکان افزودن نظرات، پیوندها و اسناد به وظایف
- چت درون اپلیکشن و قابلیت تخصیص
- قیمت مناسب آن را برای مشاغل کوچکی که به دنبال ویژگی های همه کاره هستند.
نقاط ضعف VivifyScrum
- اگرچه از نظر بصری دلپذیر است، اما UX مناسبی ندارد.
- عدم ادغام با تقویم
- برخی محدودیتهای ردیاب زمان
- فاقد برنامهریزی گانت
قیمت گذاری VivifyScrum
نرم افزار مدیریت پروژه اجایل VivifyScrum یک دمو رایگان ۷ روزه ارائه میدهد. شروع قیمت از ۹۶ دلار در سال برای تیم های حداکثر ۱۰ کاربره. بسته استاندارد ۴.۸۰ دلار ماهیانه به ازای هر کاربر برای سازمانهای با ۱۱ تا ۵۰ کاربر، ۴ دلار ماهیانه برای سازمانهایی با ۵۱ تا ۱۰۰ دلار ماهیانه، حق اشتراک به طور پلکانی مقدار ناچیزی کاهش مییابد.
مشاهده نرم افزار مدیریت پروژه چابک ویوفای اسکرام (VivifyScrum)
۵. جیرا (Jira)
Jira by Atlassian یک ابزار مدیریت پروژه چابک است که ابزارهای چابک را برای تیم های توسعه نرم افزار با استفاده از چارچوب هایی مانند اسکرام و کانبان و همچنین روش های ترکیبی فراهم می کند.
برای برنامهریزی اسکرام و اسپرینت، Jira ابزارهای داخلی مانند استوری پوینت دارد. جیرا با ارائه دسترسی فوری به گزارش های پیشرفت از طریق داشبوردهای سفارشی، باعث ساده شدن جلسه اسکرام روزانه میشود.
قیمت گذاری جیرا
سطح رایگان برای ۱۰ کاربر شامل اسکرام و کانبان است. سطح استاندارد نرم افزار مدیریت پروژه اجایل Jira با ۷.۷۵ دلار ماهیانه برای هر کاربر و برای سطح Premium اشتراک به ازای هر کاربر ۱۵.۲۵ ماهیانه میباشد. در سطح سازمانهای بزرگ قیمت گذاری سفارشی و ویژگیها شامل تعداد نامحدودی از کاربران و همچنین دسترسی(tlassian SSO، SCIM، Active Directly Sync) است.
مشاهده مدیریت پروژه چابک جیرا (Jira)
۶. مدیریت پروژه چابک آسانا (Asana)
مدیریت پروژه چابک Asana یک ابزار مدیریت پروژه چابک است که معمولاً توسط تیم هایی با استفاده از چارچوب Kanban (کانبان) استفاده میشود. آسانا نمای داخلی برد کانبان را برای راه اندازی سریع و همچنین انواع بردهای اضافی ارائه میدهد.
این پلتفرم تیمها را قادر میسازد تا طیف گستردهای از وظایف خاص چابک مانند:
- ردیابی اشکالات و مشکلات در نرم افزار
- ایجاد و مدیریت برنامههای دقیق
- مدیریت عرضه محصولات
- ساده سازی فرآیند جمع آوری بازخورد سهامداران و … را در اختیار داشته باشند.
یکی دیگر از ویژگی های کلیدی موجود در Asana، توانایی خودکارسازی گردش کار است. به عنوان مثال، هنگام استفاده از تخته کانبان، تیم ها می توانند محرکهایی را برای جابجایی کارت ها تنظیم کنند و کارهای دستی خسته کننده را حذف کنند.
نقاط قوت آسانا (Asana)
- آسان برای استفاده
- داشبوردهای کاربر پسند
- قابلیت ارتباطات قوی
- آسانا با بسیاری از برنامه های مدیریت پروژه دیگر مانند Google Drive، Microsoft Teams و Slack ادغام میشود.
نقاط ضعف آسانا (Asana)
- نمی توان چند نفر را به یک کار اختصاص داد
- بدون قابلیت ردیابی زمان
- نیاز به تجربه با نرم افزار PM دارد
- ویژگی های بیش از حد برای گزینه های کار
- فقط به یک کاربر در هر کار در هر زمان معین اجازه می دهد
قیمت گذاری نرم افزار مدیریت چابک Asana
برنامه رایگان آسانا امکان استفاده از قسمت تخصیص وظایف و همچنین مدیریت پروژهها را تا استفاده همزمان حداکثر ۱۵ کاربر را و همچنین ۱۰۰ مگابایت فضای رایگان ارائه میدهد. برای سطح Premium با ۱۰.۹۹ دلار به ازای هر کاربر/ماه، پرداخت به صورت سالانه حساب میشود. داشبوردهای نامحدود، Workflow Builder جدید، گزارشدهی نامحدود، مهمانهای رایگان نامحدود، قالبهای کار و موارد دیگر قابلیتهای این سطح است. همچنین با ۲۴.۹۹ دلار برای هر کاربر/ماه و خرید سطح بیزینس، میتوان نمونه کارها، اهداف، حجم کاری، سازنده قوانین سفارشی و ادغام های پیشرفته با Salesforce، Adobe Creative Cloud، Tableau و Power BI ایجاد کرد.
مشاهده نرم افزار مدیریت پروژه چابک آسانا Asana
۷. نرم افزار مدیریت پروژه چابک Azure Boards
Azure Boards مایکروسافت یکی از ابزارهای مجموعه Microsoft DevOps است. به طور خاص، Azure Boards برای تیم هایی که نیاز به مدیریت پروژههای نرم افزاری دارند طراحی شده است.
Azure Boards از فریمورک های چابک از جمله اسکرام و کانبان پشتیبانی می کند. ویژگیهایی مانند داشبورد قابل تنظیم و گزارش لحظهای ارائه میدهد. کاربران Azure Boards میتوانند هر چیزی را از جمله مشکلات، باگها و استوری پوینتها را ردیابی کنند. Azure Boards دارای عملکرد ساده، drag-and-drop (کشیدن و رها کردن) برای به روز رسانی سریع پروژه است.
نقاط قوت Azure Boards
- ایده آل برای پروژههای مایکروسافت
- رابط کاربری بسیار واضح و شهودی
- مجموعه بزرگی از کانکتورها/ادغام ها/برنامه های افزودنی
- بسیار انعطاف پذیر است و از همه نوع استقرار پشتیبانی میکند
- بردهای اسپرینت، مخازن کد و غیره را می توان از یک برنامه مدیریت کرد.
نقاط ضعف Azure Boards
- ویژگی اتوماسیون و استقرار ضعیف
- گاهی اوقات یافتن گزینه ها دشوار است.
- به راحتی از اکوسیستم های غیر مایکروسافت و منبع باز پشتیبانی نمیکند
قیمت گذاری نرم افزار چابک Azure Boards
Azure DevOps برای پنج کاربر اول رایگان میباشد و سپس به ازای هر کاربر جدید ۶ دلار در ماه برای طرح اولیه دریافت میکند. مانند سامانه سمین این ابزار Azure Boards، Pipelines، مخازن خصوصی نامحدود Git، Azure Artifacts ارائه میدهد. این قابلیت به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا کد خود را به طور موثر به اشتراک بگذارند و همه بسته های خود را از یک مکان مدیریت کنند. همچنین این سامانه مدیریت پروژه چابک ۲ گیگابایت فضای رایگان به هر سازمان ارائه میدهد.
مشاهده مدیریت پروژه چابک Azure Boards
۸. آکسوسافت (Axosoft)
نرم افزار آکسوسافت (Axosoft) به طور خاص برای تیمهای توسعه نرم افزار و مدیریت چابک ساخته شده است. این پلتفرم از هر مرحله در فرآیند مدیریت پروژه چابک پشتیبانی کامل میکند. برای مثال تیمها میتوانند با برنامهریزی اسپرینت با استفاده از Axosoft Release Planner شروع کنند. سپس میتوانند پیشرفت خود را با استفاده از برد کانبان داخلی و گزارشهایی با تمرکز بر زمان چرخه، تاریخ پیشبینی شده و موارد دیگر پیگیری کنند.
همچنین Axosoft نیز مانند سمین قابلیت Help Desk را برای پشتیبانی از کاربران ارائه میدهد که در مقایسه با سایر ابزارهای این لیست جالب توجه است. تیمها میتوانند تیکتهای پشتیبانی را دریافت کنند و از داخل پلتفرم پاسخ دهند.
نقاط قوت نرم افزار چابک آکسوسافت (Axosoft)
- اسکرام قوی و ردیابی پروژه و اسپرینت
- آسان برای ایجاد پروژههای عقب مانده
- انعطاف پذیری و سادگی
- سهولت بهره برداری از دادهها در اکسل و فرمتهای دیگر
- پیاده سازی ایمیل و ایجاد گروهها و کاربران آسان
نقاط ضعف نرم افزار چابک آکسوسافت (Axosoft)
- رابط شلوغ و سخت بودن کار کردن با آن
- مشکل بودن فیلتر کردن ستونها
- UI نامناسب
- عدم امکان تعریف فرآیند
قیمت گذاری
Axosoft یک نسخه دمو ۱۴ روزه ارائه می دهد. Axosoft با حدود ۲۱ دلار برای هر کاربر در ماه، از ۱۰۵ دلار در ماه برای پنج کاربر شروع می شود. همچنین برای هر کابر اضافه مبلغ ۲۰ دلار در ماه اضافه می گردد. این اشتراک محدودیت دسترسی نداشته و امکان استفاده از موارد کاری نامحدود را، گروه بندی، فیلتر و سایر موارد بر اساس نوع پروژه را ارائه میدهد.
مشاهده مدیریت چابک آکسوسافت (Axosoft)
۹. نرم افزار مدیریت پروژه اجایل Planview AgilePlace
AgilePlace توسط Planview یک راه حل عالی برای تیمهایی است که از چارچوب kanban استفاده میکنند. این نرم افزار مدیریت پروژه چابک، بردهای کانبان انعطاف پذیر را برای تیمهای چابک و کوچک را فراهم می کند. سایر قابلیتهای AgilePlace شامل توانایی تجسم وضعیت کار در زمان واقعی، تعیین محدودیتهای WIP، برنامهریزی پروژهها و موارد دیگر است.
مزایای مدیریت پروژه اجایل Planview AgilePlace
- ایجاد آسان کارتهای کانبان قابل تخصیص در داشبورد
- قالبهای پیش ساخته خوب برای مواردی مانند تخصیص منابع، برنامه ریزی و مدیریت بودجه
- سهولت برنامه ریزی از راه دور و مدیریت نیروی کار
- UX زیبا و گردش کار گرافیکی
نقاط ضعف مدیریت اجایل Planview AgilePlace
- ارتقاها و آبدیتها گاهی اوقات بدون اطلاع کاربران اجرا می شوند.
- نحوه اشتراک از طریق ایمیل در بردهای پیام یا کارت تبریک مشخص نیست.
- قیمت پلکانی ندارد و هزینه آن بالا میباشد.
قیمت گذاری
مدیریت پروژه چابک AgilePlace یک نسخه دمو رایگان ۳۰ روزه ارائه میدهد. قیمت Planview AgilePlace از ۲۰ دلار برای هر کاربر در ماه به مبالغ بالاتر شروع میشود که بصورت سالانه صورتحساب پرداخت میشود. دسترسی پایه شامل بردهای نامحدود، دسترسی به کتابخانه قالب برد و قالب های برد سفارشی و امکان تکثیر بردها است. همچنین شامل چندین ویژگی برای ساختار و برنامه ریزی کار، ادغام کار در سراسر سازمان، ردیابی، تجزیه و تحلیل و گزارش، همکاری فعال، امنیت و ادغام با سیستم های دیگر است.
مشاهده مدیریت پروژه چابک AgilePlace
۱۰. نرم افزار مدیریت پروژه اجایل رایک Wrike
Wrike یک پلت فرم مدیریت کار است که دارای ابزارهای استاندارد مدیریت پروژه مانند اتوماسیون، ردیابی زمان و گزارش است. این پلتفرم همچنین ابزارهای چابکتری مانند نمودارهای تعاملی گانت و تابلوهای کانبان ارائه میدهد. قالب Wrike’s Agile Teamwork به تیمهای چابک این امکان را میدهد به محض فعال شدن، مدیریت سرعت سریع، ردیابی پیشرفت و ردیابی اشکال را داشته باشند.
نقاط قوت مدیریت چابک رایک Wrike
- سفارشی سازی قوی برای پروژهها
- ادغام برنامههای متعدد
- همکاری خوب و ردیابی وظایف
- عملکرد فرمهای عالی
نقاط ضعف مدیریت پروژه چابک رایک Wrike
- گزینه های فیلتر محدود
- تجربه کاربری نچندان مناسب
- چند گزینه سفارشیسازی برای رابط کاربری
- اعلانهای ایمیل غیر شهودی و سخت برای پیگیری
قیمت گذاری
نرم افزار مدیریت چابک Wrike پس از یک سطح رایگان با ویژگیهای اولیه برای برد و جداول و مدیریت پروژه و کار و برنامهها، در سطح پایخه و طرح تیمی با قیمت ۹.۸۰ دلار در به ازای هر کاربر در ماه میباشد. این سامانه مدیریت پروژه چابک، وظایف اصلی و وظایف فرعی نامحدود، فیلدها و فرمهای سفارشی، نمودار گانت، ۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی برای هر کاربر و اتوماسیون و سایر ویژگی ها را ارائه میکند. در سطح Business، Wrike شامل ساختار پوشهها و پروژههای تودرتو، طرحهای اولیه پروژه، داشبوردها و گزارشهای نامحدود، ۵ گیگابایت فضای ذخیرهسازی برای هر کاربر، ۲۰۰ اقدام اتوماسیون برای هر کاربر در ماه و موارد دیگر است.
مشاهده مدیریت پروژه چابک رایک Wrike
آیا کسب و کار غیر نرم افزاری هم میتواند از مدیریت پروژه چابک استفاده کند؟
رویکردهای مدیریت پروژه چابک در یک دوره زمانی فقط به پروژههای نرم افزاری محدود بودند. با اینحال، در حال حاضر این رویکردها میتوان هم برای صنایع و پروژههای وابسته به فناوری اطلاعات و هم برای پروژههای فعال در سایر صنایع کاربرد دارند.
در حالی که Agile یا چابک ریشه در توسعه نرم افزار دارد اما فقط برای تیمهای نرم افزاری طراحی نشده است. مفهوم Agile در صنایع مختلف پیادهسازی شده است. در واقع، هر سازمانی که نیاز به مدیریت تغییر دارد و پارامترهای متعدد عدم اطمینان دارد، می تواند از رویکرد چابک بهرهمند شود. البته مطابق تجربه دادهکاوان در پیادهسازی متدولوژی چابک در سازمانها، بسیار حائز اهمیت ست که استفاده از این معتودولوژی مطابق با شرایط، صنعت و محیط سازمان شخصی سازی و بهینه گردد.
در واقع میتوان گفت از رویکردهای چابک برای مدیریت طیف گستردهای از حوزهها نظیر حوزههای فرآیندی، جلسات، کسب و کارها و حتی مدیریت منابع انسانی نیز میتوان استفاده نمود.
جمعبندی و نتیجهگیری
توسعه و پیچیدگیهای پروژههای دنیای جاری سبب شده است روشهای مختلفی برای مدیریت و کنترل آنها توسعه پیدا کند. یکی از چالشهای موجود پیش روی مدیران پروژه انتخاب متدولوژی مناسب برای مدیریت پروژه چابک در تیمهای پروژه است.
به دنبال انتخاب متد مدیریت پروژه چابک، نیاز به یک نرمافزار برخط که بتواند به صورت لحظهای و منطبق با متدولوژیهای موردنظر را پیش ببرد، ضروری است. در این میان، نقش فناوری اطلاعات و نرم افزار مدیریت پروژه چابک که بتواند چارچوب های مدیریت چابک را به خوبی، با رویکردی منعطف و با نرم افزار مدیریت پروژه فارسی پیادهسازی کند، بسیار اهمیت دارد.
با توجه به توضیحات بالا پیشنهاد ما برای استفاده از سامانه جامع که از زبان فارسی نیز پشتیبانی کند نرم افزار سمین میباشد. سمین، ابزاری برای چابکسازی پروژههای نرمافزاری در چارچوب Scrum است و از ویژگیهای بارز نرمافزار آنلاین مدیریت پروژه سمین امکان مدیریت پروژه با استفاده از چارچوبهای مختلف مدیریت چابک به صورت یکپارچه و بدون تضاد در هر پروژه است.
جهت ازتباط با داده کاوان کلیک نمایید.