برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

روندهای DevOps

در دنیای دیجیتالی شده امروز، DevOps (توسعه عملیات) به طور بی سابقه‌ای در حال پیشرفت است. DevOps در درجه اول شامل یک سری روش‌هایی است که می‌تواند فرآیندهای بین تیم‌های توسعه نرم افزار و فناوری اطلاعات را به صورت خودکار انجام دهد. هدف اصلی آن ایجاد، آزمایش و انتشار نرم افزار به روشی مطمئن و سریع است. طی مدت زمان کوتاهی مفهوم DevOps با جدیدترین روندهای جدید خود به قدرت زیادی دست پیدا کرده است.

در حال حاضر DevOps به یک اصطلاح کلیدی تبدیل شده است که توانایی تغییر دنیای نرم افزار را دارد. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که روندهای متعدد DevOps در آینده به جریان‌های اصلی تبدیل خواهند شد. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها علاقه شدیدی به DevOps نشان داده‌اند و شیوه‌های مبتنی بر فناوری را پیش گرفته‌اند. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده مفهوم DevOps هیجان انگیزتر خواهد شد. این مساله می‌تواند نقشی اساسی در چیدمان سریع فناوری اطلاعات در قرن بیست و یکم را داشته باشد.

۱۰ مورد از روندهای DevOps

روندهای پیش‌بینی شده می‌توانند به شما کمک کنند تا در قلمرو فناوری همیشه در حال پیشرفت باقی بمانید. اگر قصد اجرای DevOps را دارید، مطمئناً این روندهای پیش‌بینی شده به شما با بیش از یک راه‌حل کمک خواهد کرد. اگر قبلاً از DevOps استفاده کرده‌اید، مطمئناً این روندها نیز به شما کمک می‌کنند تا آن را بهینه‌سازی کنید. در اینجا برخی از برترین پیش بینی‌های DevOps آورده شده است که نیاز است که بدان آگاه باشید.

  1. محبوبیت رو به رشد هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی (AI) از بدو تأسیس، مفهوم قابل توجهی برای جهانیان بوده است. در مورد نقش AI در تقویت یا کمک به فرایندهای DevOps حدس و گمان زیادی وجود دارد. وقتی صحبت از فعالیت های مرسوم نظارتی می‌شود، هوش مصنوعی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

به غیر از این می‌تواند در بهینه‌سازی نمونه‌های آزمایشی نقش مهمی داشته باشد و مشخص کند که کدام مورد قابل اجرا است. بنابراین استفاده از هوش مصنوعی در DevOps به احتمال زیاد زمان لازم برای تولید یک برنامه کاربردی را به حداقل می‌رساند. بهترین قسمت آن، این است که هیچ خطری در رابطه با پایداری کلی سیستم وجود ندارد.

علاوه بر این رشد برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، تیم‌های علوم داده را تشویق می‌کند تا در روند کار خود بر رویکرد DevOps متمرکز شوند. افزایش محبوبیت هوش مصنوعی یکی از برترین روندهای DevOps است که باعث افزایش دانش داده و استفاده از DevOps می‌شود.

  1. ابر بوم (Cloud-Native) پیش نیاز خواهد شد

یکی از آخرین روندهای DevOps که باید به دنبال آن باشید، مربوط به شیوه‌های ابر بوم است. اصطلاح “ابر بوم” (Cloud-Native) در اصل به محیط‌های مبتنی بر مخزن نگهداری اشاره دارد. در سال‌های آینده ، ابر بوم ممکن است به پیشرفت‌های جدیدی دست یابد. در واقع، این فناوری می‌تواند نقش مهمی در شرکت‌ها داشته باشد تا آنها بتوانند یک مزیت رقابتی به کسب و کارها بدهند.

اتخاذ شیوه‌های ابر بوم، به معنای رسیده به درجه بهتری از نوآوری و پیشرفت فناوری است. به منظور استفاده بیشتر از محیط‌های پویای فناوری،  کسب‌وکارها احتمالاً به سمت مفهوم ابر بومی گرایش بیشتری پیدا خواهند کرد. این نقش محوری در افزایش سطح اتوماسیون ابری خواهد داشت. بنابراین برای استفاده بهینه از فناوری در حال توسعه DevOps  ابرم بوم به یک ضرورت اصلی تبدیل خواهد شد.

  1. افزایش خدمات ثبت کانتینر

یکی از روندهای جدید که می‌تواند در شما تأثیر بگذارد، افزایش خدمات ثبت کانتینر است. ثبت کانتینر اساساً به توسعه‌دهندگان برای ذخیره و مدیریت یافته‌ها کمک می‌کند. خدمات ثبت کانتینر اساساً مجموعه ای از مخازن است که برای ذخیره تصاویر ساخته شده است.

ثبت کانتینر می‌تواند نقشی حیاتی در تیم DevOps داشته باشد. آنها برای تیم‌های DevOps که باید با معماری میکروسرویس‌ها و برنامه‌های کانتینردار کار کنند بسیار کمک خواهند کرد. مدیریت تصویر کانتینر احتمالاً به یکی از جنبه‌های مهم توسعه نرم افزار مدرن تبدیل خواهد شد. با توجه به افزایش رویکرد ابر بوم نیاز به سرویس‌های ثبت کانتینر بر DevOps تأثیر خواهد گذاشت.

  1. DevOps و Golang با هم شکوفا خواهند شد

Golang یک زبان برنامه نویسی از گوگل است. یکی از مهم‌ترین پیش‌بینی‌های DevOps مربوط به رشد همزمان DevOps و Golang است. زبان برنامه نویسی احتمالاً تأثیر قابل توجهی بر کل جامعه DevOps خواهد گذاشت.

اکثر ابزارهای DevOps با زبان برنامه‌نویسی Golang نوشته شده‌اند که زبان بسیار عالی است، به خصوص برای محیط‌هایی که فرد نمی‌تواند عوامل مختلف را مشخص کند. دلیل این امر این است که در یک باینری مستقل اجرا می‌شود. بدون تنظیمات محیطی می‌توانید کارها را با روشی سریع‌تر انجام دهید. از طرفی توسعه در Golang به طور مستقیم بر تنظیمات DevOps تأثیر می‌گذارد.

  1. امنیت اولویت اصلی خواهد بود

زمینه فناوری ماهیت بسیار گسترده و غیرقابل پیش‌بینی است. این امر باعث ایجاد بسیاری از نگرانی‌های امنیتی می‌شود که باید به دنبال بررسی آنها باشید. یکی از برترین روندهای DevOps که باید در ذهن داشته باشید مربوط به امنیت است شما به هیچ وجه نباید آن را نادیده بگیرید. در آینده امنیت از اولویت بیشتری نسبت به امروز برخوردار خواهد شد.

در سال‌های آینده DevOps تأکید زیادی بر امنیت خواهد شد. علاوه بر این ، همچنین با ایجاد یک پایگاه دانش در یک نهاد می‌تواند امنیت را تقویت کند. در کل فرآیند توسعه نرم افزار، امنیت نقشی اساسی دارد.

  1. معرفی ابزارهایی با کد کم

حتی امروزه هم اتوماسیون DevOps به ساده‌سازی فرایندهای مربوط به CI / CD کمک می‌کند. توسعه‌دهندگان باید بخش مهم خطوط ارتباطی را از طریق پرونده های YAML، مشخصات شغلی و سایر کارهای فشرده تعریف کنند. DevOps در درجه اول تأکید بر تسریع انجام کل فرآیند دارد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که یکی از روندهای اصلی، معرفی ابزارهایی با کد کم باشد. ابزارهای کم کد نقشی اساسی دارند و به خدمات توسعه نرم افزار سازمانی برای استفاده بهینه از فناوری‌ها کمک خواهد کرد. این امر به ایجاد و حفظ خطوط ارتباطی، نمودارهای هدایت و سیاست‌ها کمک خواهد کرد.

این یکی از تأثیرگذارترین روندهای DevOps خواهد بود که باید مراقب آن باشید. به محض وجود این ابزارها، می‌توان از طیف بسیار متنوعی از فناوری استفاده کرد.

  1. کوبرنتیز (Kubernetes)

یکی از آخرین روندهای اصلی DevOps حول کوبرنتیز (Kubernetes) است. پلتفرم متن‌باز، قابل حمل و منعطف است که برای توسعه‌ی خودکار (automating deployment)، مقیاس‌گذاری (scaling) و مدیریت اپلیکیشن‌های کانتینرسازی‌شده (containerized applications) از سال  ۲۰۱۵ استفاده می‌شود.

علی رغم اینکه یک مفهوم جدید مبتنی بر فناوری است، محبوبیت ارکستراتور کانتینر به هیچ وجه کمرنگ نمی شود. در حقیقت، تامین‌کنندگان زیادی مانند VMWare و RedHat وجود دارند که پشتیبانی کاملی از Kubernetes را ارائه می دهند. بنابراین حتی اگر پلتفرم جدید هنوز نتواند قدرت خود را ثابت کند، شتاب رشد آن احتمالاً زیاد خواهد بود.

  1. قابل مشاهده بودن برنامه‌ها

یکی از روندهای آینده DevOps که باید از آن مطلع باشید، درباره مشاهده برنامه‌ها است. به طور کلی اغلب افراد مشاهده را با نظارت به اشتباه می‌گیرند. اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید، باید دوباره به آن فکر کنید. مشاهده و نظارت هر دو مفهوم جداگانه‌ای هستند، نظارت چیزی جز یک فعالیت نیست، در حالی که مشاهده‌پذیری یک ویژگی یا جنبه‌ای از یک سیستم است.

قابل مشاهده بودن در برنامه‌ها یکی از روندهای اصلی DevOps است که از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگامی که برنامه‌ها توزیع می‌شوند، تعیین اینکه کدام بخش‌ها شکست می‌خورند، دشوار خواهد بود. این زمانی است که مفهوم عدد کاردینال وارد صحنه می‌شود. عدد اصلی یا کاردینال به تعداد موارد گسسته که مربوط به یک سری زمانی است که یک سیستم می‌تواند ذخیره کند. هرچه کاردینال بزرگ‌تر باشد نشان دهنده آن است که یک سیستم در طبیعت بیشتر قابل مشاهده است.

  1. ظهور مهندسی اعتبارسنجی سایت

مهندسی اعتبارسنجی سایت یا SRE برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ به وجود آمد. در حقیقت، این مفهوم به کمک گوگل قبل از پیدایش مفهوم DevOps حضور خود را احساس کرد.

یکی از روندهای اصلی DevOps رشد مهندسی اعتبارسنجی سایت است. کار SRE برابر با عملکرد Google است. به دلیل بزرگی زیرساخت‌ها، نیاز به تقسیم‌بندی بین عملیات و توسعه است.

برای کاهش بار مسئولیت، در آینده شرکت‌های DevOps به طور مکرر برای مهندسان SRE تبلیغ خواهند کرد. این یکی از روندهای اصلی DevOps است که می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای متخصصان ایجاد کند. مهندسان SRE می‌توانند نقشی حیاتی در تیم DevOps داشته باشند. آنها می‌توانند به تراز فرآیندها و فعالیت‌ها در زمینه سازمانی کمک کنند.

  1. تغییرات قابل توجه در خط تولید DevOps

یکی از روندهای اصلی DevOps که باید بر آن تأکید کنید، توجه به خط تولید DevOps  است. پیش از این، به خط تولید CI توجه شده بود. اما این روند احتمالاً در سال‌های آینده تغییر خواهد کرد. یکی از اهداف اصلی DevOps تقویت همکاری بین برنامه‌ریزی و همچنین اتوماسیون روش تحویل است.

تمرکز روی خط تولید DevOps می‌تواند مزایای بی‌شماری را در آینده برای شما به ارمغان آورد. برخی از مزایای اصلی که می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید: یکپارچه‌سازی بومی، تحویل مداوم و بی‌نقص همراه با تعامل‌پذیری است.

نهادها و مؤسسات تجاری به احتمال زیاد توجه خود را به خط تولید DevOps معطوف می‌کنند. یکی از اهداف کلیدی آن مربوط به درک چگونگی اتوماسیون کل مراحل توسعه نرم افزار است. بنابراین باید به یاد داشته باشید که خطوط تولید CI احتمالاً در سال ۲۰۲۰ کم رنگ می‌شوند و همچنین جای آنها توسط خطوط تولید DevOps گرفته خواهد شد.

سخن پایانی

DevOps به سرعت در حال تکامل است. در گذشته مردم تصور می‌کردند که این فقط یک اصطلاح است اما به زودی پتانسیل و اهمیت آن روشن خواهد شد و در آینده تغییرات انقلابی در DevOps رخ خواهد داد. برخی از برجسته‌ترین روندهای مربوط به دنیای DevOps خدمات شما ارائه شد. پیش‌بینی‌ها مطمئناً به شما کمک خواهند کرد تا از جهتی که بازار DevOps در حال حرکت است، مطلع شوید و از فرآیندها و عملیات تجاری خود حمایت کنید.

DevOps به بخشی جدایی‌ناپذیر از اکثر سازمان‌های سراسر جهان تبدیل شده است. در آینده می‌تواند نقش اساسی در پایداری و بقای موجودیت داشته باشد. برای اینکه بتوانید در موقعیت پویا ظاهر شوید، باید از آخرین روند DevOps آگاه باشید.

اگر یک متخصص DevOps هستید و می‌خواهید مهارت‌های خود را معتبر کنید، زمان مناسب برای گرفتن گواهینامه DevOps است. دوره های آموزشی صدور گواهینامه DevOps را بررسی کنید و خود را برای تبدیل شدن به یک حرفه‌ای DevOps آماده کنید.