برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

۱۱ نرم افزار مدیریت دانش برتر سال ۲۰۲۴

نرم‌افزار مدیریت دانش به سازمان‌ها کمک می‌کند تا داده‌ها و اطلاعات مختلف خود را به صورت سازماندهی شده مدیریت کنند. در دنیای امروز، با پیشرفت فناوری مدیریت دانش و ایجاد رقابت بین سازمان‌ها، تهیه نرم افزار مدیریت دانش، ایجاد پایگاه دانش و مقوله مدیریت دانش به یکی از مهمترین مسائل مورد توجه در شرکت‌های پیشرو تبدیل شده است. تا جایی که برخی شرکت‌های نرم افزاری با ترکیب نرم افزار مدیریت دانش و نرم افزار مدیریت پروژه سهولت و گستره استفاده از این ابزار را افزایش داده‌اند. در این مطلب، به معرفی، تحلیل و بررسی بهترین نرم‌افزارهای مدیریت دانش در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم.

۱۱ نرم افزار مدیریت دانش برتر ایرانی و خارجی در سال ۲۰۲۴:

  1. نرم افزار مدیریت دانش سمین
  2. SharePoint
  3. دانا
  4. پندار
  5. Confluence
  6. Guru
  7. knowledgeOwl
  8. ProProfs Knowledge Base
  9. Zendesk Guide
  10. Freshd
  11. Helpjuice

حتما بخوانید: مدیریت پروژه چابک یا Agile چیست؟ معرفی و بررسی ۱۰ نرم افزار برتر مدیریت چابک

نرم افزار مدیریت دانش

بهترین نرم افزار مدیریت دانش سال ۲۰۲۴ کدام است؟

نرم افزار مدیریت دانش (KM) جهت مدیریت تجربه و دانش تولید شده در سازمان‌ها است. تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح به منظور هماهنگی بهتر و کارآمد بین اعضا می‌باشد. نرم افزار مدیریت دانش بخصوص در شرایطی که سازمان‌ مجبور به تغییر در بدنه سرمایه انسانی و جذب پرسنل جدید می‌باشد بسیار کارآمد است. وظیفه اصلی نرم افزار ذخیره، بازیابی و به اشتراک گذاری اطلاعات در سراسر سازمان به شیوه ای راحت، ایمن و قابل اعتماد است. برخی از نرم‌افزارهای مدیریت دانش نیز قابلیت‌های گسترده‌تری مانند تاریخچه ویرایش فایل، مدیریت دسترسی، و قابلیت‌های ویرایش محتوا و … را ارائه می‌دهند.

نرم افزار مدیریت دانش

نرم افزار مدیریت دانش چیست؟

نرم افزاری که به کشف، جمع‌آوری، سازماندهی و استفاده از دانش فنی سازمانی به‌منظور بهبود فرایندها و آموزش اثربخش کارکنان کمک می‌کند. با هدف آسان­‌سازی فرآیند مدیریت دانش در سازمان‌­ها گام بر می­دارد تا بتواند در جهت افزایش بازدهی مدیریت کلی سازمان اقدام نماید. نرم افزار مدیریت دانش با ایجاد بانک‌­های اطلاعاتی کاربردی با قابلیت جستجوی هوشمند، بستری امن و منظم را با هدف طبقه­‌بندی اطلاعات ایجاد می‌­کند. همچنین از دیگر وظایف آن می­‌توان به یکپارچه­‌سازی منابع دانش سازمانی اشاره کرد. این یکپارچه­‌سازی بسیار مهم و حائز اهمیت بوده که با توجه استفاده حداکثری مدیریت دانش از دانش‌­های سازمانی، شاخص عملکردی مدیریت سازمانی را ارتقاء می­‌دهد.

برای مطالعه بیشتر: چگونه سرعت رسیدن به نتایج مدیریت دانش را افزایش دهیم.

نرم افزار مدیریت دانش

۱. نرم افزار مدیریت دانش سمین

نرم افزار مدیریت دانش سمین ابزاری یکپارچه می‌باشد. این سامانه مدیریت دانش با بهره‌گیری از سیستم‌های مدیریت‌اسناد سازمان، مدیریت اقدامات، پورتال، ویکی و راه‌های ارتباطی درون و برون‌سازمانی با مشتریان و پرسنل طیف گسترده‌ای از عملیات‌ پیرامون اسناد و فایل‌های سازمان را امکان پذیر می‌کند. سمین از پایگاه داده‌های گرافی استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از روش‌های گرافی، داده‌های خود را به صورت بهینه مدیریت کنند. این قابلیت ابزاری قدرتمند برای مدیریت دانش است که امکان مدیریت انواع مختلف داده‌ها را فراهم می‌کند. این نرم افزار مدیریت دانش دارای ماژول‌های متعددی است که هر یک از آن‌ها در راستای پوشش یکی از ۵ عنصر اصلی چرخه دانش شامل شناسایی، خلق، ذخیره‌سازی، به اشتراک‌گذاری و بکارگیری دانش طراحی شده‌است.

ارتباط و درخواست دموی سامانه سمین. samin

سمین با بهینه سازی دسترسی‌ها و جریان اطلاعات، چندین نوع فایل مانند اسناد، ارائه‌ها، فایل‌های صوتی و تصویری و غیره را پوشش می‌دهد. امکاناتی نظیر موتور فرآیندساز، ایجاد گردش کار، فرم‌سازی، داشبورد‌ه‌های مدیریتی و یکپارچگی با امکانات مدیریت سازمان موجب شناخت سمین بعنوان یکی از بهترین نرم‌افزارهای مدیریت دانش و محبوبیت آن در میان طیف وسیعی از سازمان‌ها شده است.

ویژگی‌های کلیدی نرم افزار مدیریت دانش سمین

  • داشبورد پایگاه دانش
  • تعریف درخت دانش و پست‌های دانشی
  • امکان تعریف پست دانشی مرجع و زیرپست
  • استفاده از تگ‌ و برچسب
  • ارزیابی دانش تولید شده
  • فرم ساز
  • موتور گردش کار تولید و تایید دانش
  • اطلاعیه ها
  • ویرایشگر ساده و قدرتمند
  • امکان یکپارچگی با مدیریت اسناد درون نرم افزار
  • امکان یکپارچگی با مدیریت پروژه
  • امکان توصیه و یا تعیین پیش‌نیاز مطالعه پست دانشی برای شروع انجام کار (یکپارچگی با مدیریت پروژه و وظایف)
  • امکان تبدیل کارها به پست‌های دانشی با کشیدن و رها کردن
  • پیام‌رسان داخلی
  • چرخه نظام پیشنهادها
  • دریافت اطلاعات کاربران از سامانه پرسنلی و ارتباط با سرویس اکتیو دایرکتوری
  • امکان یکپارچه‌سازی با سایر نرم‌ افزار‌های سازمان به منظور ایجاد شبکه دانشی یکپارچه
  • فرآیند تایید دانش
  • هشدارهای قابل تنظیم
  • پیشنهادات سیستمی مبتنی بر موضوع
  • امکان شخصی سازی‌
  • گزارشات کاربردی با قابلیت اعمال فیلترهای مختلف
  • گزارشات میزان بازدید و توصیه به تفکیک پست‌های دانشی

نرم افزار مدیریت دانش سمین

نرم افزار مدیریت دانش سمین

برخی ابزارها و امکانات نرم افزار مدیریت دانش سمین که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا داده‌های خود را به صورت مؤثر مدیریت کنند عبارتند از:

داشبورد پایگاه دانش

پایگاه دانش مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی و تخصصی در حوزه‌های مختلف بوده و با توجه ویژگی‌های محصولات سازمان‌ها شخصی سازی می‌گردد. پایگاه دانش قدرتمند سمین به راحتی امکان مدیریت داده‌ها و دانش را به سازمان‌ می‌دهد. این پایگاه دانش از قابلیت جستجو و فیلترینگ پیشرفته برای دسترسی به داده‌های مورد نیاز کاربر استفاده می‌کند. اطلاعات این پایگاه دانش به صورت مرتب افزوده شده و توسط کاربران سازمان بروزرسانی می‌گردد. لازم به ذکر است این نرم افزار قابلیت پیشتیبانی از فایل‌های مختلفی مانند ورد، اکسل و پی دی اف را دارد.

داشبورد مدیریت دانش

نرم افزار مدیریت دانش سمین

صفحات ویکی

ماٰژول ویکی نرم افزار مدیریت دانش سمین مانند دانش‌نامه معروف ویکی پدیا است. در ویکی محتوای مد نظر در صفحات متنی و تصویری ایجاد شده، با لینک دادن کلیدواژه‌های متن به صفحات و تعاریف مرتبط ساختار تو در توی ویکی ایجاد می‌گردد. این ماژول یک دانش‌نامه برخط مبتنی بر وب است. مقاله‌های ویکی به دست کارشناسان و از طریق یک جریان رسمی و با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود. هر کاربری که در نرم افزار سمین دسترسی تایید شده به صفحات ویکی داشته باشد، می‌تواند به محتوا دسترسی داشته، مقالات آن را دیده و در صورت داشتن دسترسی ویرایش کند.

اپلیکیشن موبایل

سامانه سمین با استفاده از اپلیکیشن موبایل خود و با پشتیبانی از مرورگرهای مختلف این امکان را به کاربران می‌دهد تا در زمان و مکان‌های مختلف به داده‌های خود دسترسی داشته باشند.

نرم افزار مدیریت دانش سمین

شخصی سازی و انعطاف در تنظیمات

سامانه مدیریت دانش سمین قابلیت شخصی‌سازی گسترده‌ای دارد و با ویژگی‌های کاملاً سفارشی و اختصاصی طیف وسیعی از سازمان‌ها را پوشش می‌دهد. در واقع نرم افزار مدیریت دانش سمین دارای رابط کاربری پیشرفته و چابک با قابلیت شخصی سازی تنظیمات در راستای نیازهای کاربران  و سازمان‌ها می‌باشد. ادمین در این سیستم مدیریت دانش می‌تواند پست‌های دانشی را برنامه‌ریزی کرده، فرآیند ساخته و فرم سازی کند، وظایف را زمان‌بندی کند و منابع را در یک فضای کاری متمرکز مدیریت کند.

سامانه مدیریت دانش نرم افزار مدیریت دانش سیستم مدیریت دانش پایگاه دانش مدیریت دانش

سامانه مدیریت داده‌ها

نرم افزار مدیریت دانش سمین دارای یک سامانه مدیریت دانش قوی و به روز جهت مدیریت داده‌ها می‌باشد. این پایگاه دانش به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی داده‌های خود را به صورت سازماندهی شده کنترل کنند. همچنین این سامانه از مفاهیم مدیریت دانش مثل دانش بنیانی، یادگیری مبتنی بر مرزها و یادگیری مبتنی بر تجربه پشتیبانی می کند.

نرم افزار مدیریت دانش سمین

نصب بر سرور شخصی کارفرما

 در دنیای امروز اهمیت دسترسی و حفاظت از اطلاعات توسط سازمان‌ها بخوبی درک شده است. در واقع اطلاعات و تجارب اندوخته شده سازمان‌ها از با ارزش‌ترین دارایی‌های هر سازمان بحساب می‌آید. از نکات قابل توجه در خصوص سیستم مدیریت دانش سمین امکان خرید لایسنس دائم و نصب بر سرور شخصی کارفرما است. با این روش اطلاعات تنها در دسترس و اختیار مجموعه خریدار بوده و امنیت آن با محدود کردن دسترسی‌ها در سطح بسیار بالایی خواهد بود.

حتما بخوانید: مدیریت پروژه چابک یا Agile چیست؟ معرفی و بررسی ۱۰ نرم افزار برتر مدیریت چابک

۲. نرم افزار مدیریت دانش SharePoint

یکی از نرم‌افزارهای مدیریت دانش محبوب برای مدیریت محتوا و همکاری در سازمان‌ها و شرکت‌ها، SharePoint است. این سیستم توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده و دارای امکاناتی مثل مدیریت، سازماندهی محتوا، همکاری و سفارشی‌سازی است. با استفاده از شیرپوینت، کاربران می‌توانند به راحتی محتوای خود را مدیریت کنند. همچنین موارد را به اشتراک بگذارند و همکاریی خود را با سایر پرسنل بالا ببرند. از دیگر قابلیت‌های این سامانه مدیریت دانش می‌توان به تقویم، نوار وظایف و همچنین تبادل فایل توسط کاربران اشاره کرد. این سیستم مدیریت دانش از قابلیت‌های امنیتی بالایی برخوردار است. به کاربران این اجازه را می‌دهد تا از اطلاعات حساس و شخصی خود به راحتی و با امنیت بالا محافظت کنند.

در مورد شیرپوینت بیشتر بدانید. SharePoint

 

نرم افزار مدیریت دانش

۳. نرم افزار مدیریت دانش دانا

نرم‌افزار مدیریت دانش دانا، یکی از سامانه‌های مدیریت دانش خوب داخلی است. نرم‌افزار مدیریت دانش دانا، از جمله قابلیت‌های اشتراک‌گذاری ویدیو، صوت و امکان یکپارچه‌سازی با سایر سیستم‌های سازمانی را داراست.

از دیگر امکانات این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیام‌رسان داخلی و امکان ارتباط با همکاران دانشی
  • چرخه نظام پیشنهادها برای مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمان
  • دریافت اطلاعات کاربران از سامانه پرسنلی و ارتباط با سرویس اکتیو دایرکتوری
  • امکان ارتباط با سایر نرم‌افزارهای سازمان در راستای ایجاد شبکه دانشی یکپارچه

ارتباط با شرکت سازنده این نرم افزار

۴. نرم‌افزار پایگاه دانش “‌دانش پندار”

نرم افزار مدیریت دانش پندار دسترسی به اطلاعات مورد نیاز را برای همه کارکنان در یک محیط امن و راحت فراهم می‌کند و به شما کمک می‌کند تا همیشه به روز باشید. این سامانه مدیریت دانش ابزاری مبتنی‌بر وب است. زمان تلف شده را کاهش و کارایی هزینه را افزایش می‌دهد.همچنین مشتری را قادر می‌سازد خود پشتیبانی کند و اطلاعات مورد نیاز شرکت‌ها ارائه می‌کند.

مزیت‌های نرم افزار مدیریت دانش پندار:

  • ایجاد سازمان‌مدرن
  • یکپارچه سازی دانش‌سازمانی
  • افزایش بهروری و مدیریت‌بهتر
  • عاملی انگیزشی جهت‌همکاری در سازمان
  • ایجاد بانک‌دانش قابل‌دسترس و قابل‌جستجو
  • دسترسی همه به اطلاعات‌سازمان

ارتباط با شرکت سازنده این نرم افزار

۵. نرم افزار مدیریت دانش Confluence

Confluence یک نرم افزار مدیریت دانش در سازمان‌ها می‌باشد که توسط شرکت Atlassian توسعه داده شده است. از قابلیت های این نرم افزار می توان به سفارشی سازی داده ها، امنیت اطلاعات بالا، مدیریت محتوا و همچنین برنامه ریزی مختلف امور و وظایف می باشد. با استفاده از این نرم افزار کاربران می نوانند محتوای خود را مدیریت و با دیگران به اشتراک بگذارند. در کل این نرم افزار یک محیز بسیار قوی و جذاب برای مدیریت دانش و همکاری در سازمان ها و شرکت ها می باشد.

در مورد Confluence بیشتر بدانید. 

نرم افزار مدیریت دانش

۶. نرم افزار مدیریت دانش Guru

نرم افزار مدیریت دانش Guru یک راهکار مبتنی بر هوش مصنوعی است. این سامانه از دانش جمعی سازمان‌ها استفاده کرده و با استفاده از هوش مصنوعی به ارزیابی و صحت سنجی دانش تولید شده می‌پردازد. بدر نهایت این نرم افزار مدیریت دانش پیشرفته یک منبع قابل اعتماد و صحت سنجی شده ایجاد می کند. همچنین Guru به طور فعالانه اطلاعات مربوطه و به موقع را در جریان کار به تیم‌ها ارسال می‌کند.

در مورد Guru بیشتر بدانید. 

نرم افزار مدیریت دانش

۷. نرم افزار مدیریت دانش KnowledgeOwl

این سیستم یکی از محبوب‌ترین نرم افزار مدیریت دانش است که توسط شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و متوسط به کار گرفته می‌شود. از امکانات آن می‌توان به دسترسی بر پایه ارزیابی و نقش افراد و جستجوی پیشرفته اشاره کرد. با استفاده از این نرم افزار کاربران می توانند محتوای خود را کنترل و مدیریت کرده و به راحتی با دیگران به اشتراک بگذارند. محیط ساده و جذاب این نرم افزار به کاربران این امکان را می دهد تا به طور ساده به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند و همچنین از کار کردن با ابن نرم افزار لذت ببرند.

در مورد KnowledgeOwl بیشتر بدانید. 

نرم افزار مدیریت دانش

۸. نرم افزار مدیریت دانش ProProfs Knowledge Base

نرم افزار مدیریت دانش ProProfs به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ویژگی‌های نام تجاری و قالب‌های از پیش ساخته شده، پایگاه‌های دانش زیبایی را ایجاد کنند. در این سامانه بیش از ۱۰۰ تنظیمات برای کارهای رایج از ورود به سیستم، تا امنیت و موارد دیگر پیکربندی وجود دارد. همچنین این نرم افزار مدیریت دانش که برای فروشگاه‌های اینترنتی بسیار کارآمد است امکان یکپارچگی با با ابزارهای محبوبی مانند Google Analytics، Wufoo و موارد دیگر را در خود جای داده است.

در مورد ProProfs بیشتر بدانید. 

نرم افزار مدیریت دانش

۹. نرم افزار مدیریت دانش Zendesk Guide

Zendesk Guide یک نرم افزار مدیریت دانش است که توسط شرکت Zendesk  توسعه و ارائه شده است. این نرم افزار در راستای بهبود عملکرد، افزایش دانش و اطلاعات به سازمان‌ها کمک می‌کند. از قابلیت‌های این نرم افزار می‌توان به مدیریت دانش، دسته بندی و سازماندهی اطلاعات، هلپ دسک و مدیریت تیکت اشاره کرد.

با استفاده از این نرم افزار کاربران می‌توانند به راحتی محتوای خود را مدیریت، ذخیره و به اشتراک بگذارند. همچنین ایجاد صفحات و دسته بندی‌های مختلف از دیگر امکانات آن می‌باشد. در کل، Zendesk Guide یکی از بهترین نرم‌افزارهای مدیریت دانش برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک است که به کاربران امکان مدیریت و به اشتراک گذاشتن محتوای خود را به راحتی می‌دهد.

در مورد Zendesk Guide بیشتر بدانید. 

نرم افزار مدیریت دانش

۱۰. نرم افزار مدیریت دانش Freshdesk

Freshdesk یک نرم‌افزار بسیار قدرتمند است که به کسب و کارها در مدیریت عملیات پشتیبانی مشتریان آنلاین کمک می‌کند. این نرم‌افزار، توسط شرکت Freshworks توسعه داده شده و دارای ویژگی‌های متنوعی است. این ویژگی‌ها Freshdesk را به یکی از برگزیده‌های کسب و کارها تبدیل کرده است. دسترسی آسان، پیگیری تیکت‌ها، تیم مدیریت پشتیبانی، پشتیبانی چند زبانه، اتوماسیون و گزارش‌ها از مزیت‌های این نرم افزار است. با استفاده از Freshdesk، کاربران می‌توانند به راحتی تیکت‌های پشتیبانی مشتریان خود را پیگیری کنند. با همکاران خود در تیم پشتیبانی همکاری کنند. فرآیندهای پشتیبانی خود را اتوماسیون کنند. و در نهایت کسب وکارهای خود را بهبود بخشند و خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهند.

در مورد Freshdesk بیشتر بدانید. 

نرم افزار مدیریت دانش

۱۱. نرم افزار مدیریت دانش Helpjuice

HelpJuice یک نرم‌افزار مدیریت دانش بر پایه ابر(Cloud Base) می‌باشد. این سیستم به کسب‌وکارها در ایجاد، مدیریت و به‌اشتراک‌گذاری دانش با مشتریان و کارکنان کمک می‌کند. امکان ایجاد یک پایگاه دانش شخصی و قابلیت سفارشی سازی از مزیت‌های آن است. ویژگی‌های Helpjuice شامل قابلیت جستجوی قدرتمند، قالب‌های سفارشی، گزارش‌ها، پشتیبانی چند زبانه، پشتیبانی از ویدئو و تصویر و قابلیت همکاری هستند.

با قابلیت جستجوی قدرتمند، کاربران می‌توانند به راحتی و سریع به دنبال مطالب مورد نیاز خود بگردند. با قالب‌های سفارشی، امکان سفارشی‌سازی پایگاه دانشی خود را دارند. همچنین، با گزارش‌ها، کاربران به راحتی می‌توانند گزارش‌های خود را در مورد عملکرد پایگاه دانشی، تعداد بازدیدها و موارد دیگر ببینند و از آن‌ها استفاده کنند. پشتیبانی چند زبانه این امکان را به کاربران می‌دهد تا به راحتی پایگاه دانش خود را در چندین زبان مدیریت کنند. اضافه کردن ویدئو و تصویر نیز بسیار آسان است. قابلیت همکاری نیز به چندین کاربر اجازه می‌دهد تا به صورت همزمان به مدیریت و به‌روزرسانی پایگاه دانشی خود بپردازند.

به طور کلی، Helpjuice یکی از بهترین نرم‌افزارهای مدیریت دانش است که به کاربران امکان ایجاد پایگاه دانشی با قابلیت سفارشی‌سازی بالا و قابلیت جستجوی قدرتمند را می‌دهد. با استفاده از این نرم‌افزار، کسب‌وکارها می‌توانند به راحتی دانش خود را مدیریت کرده و به مشتریان و کارکنان خود ارائه دهند.

در مورد Helpjuice بیشتر بدانید.

نرم افزار مدیریت دانش

کلام آخر

نرم افزارهای مدیریت دانش متعددی بصورت وجود دارد. ابزارهای مختلف مدیریت دانش ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. با این اوصاف سمین یکی از بهترین گزینه‌ها بین هر سیستم مدیریت دانش ایرانی‌ خواهد بود.

نرم افزار مدیریت دانش

شیرپوینت نرم افزاری شگفت انگیز با قابلیت‌های زیاد است. با این حال، بسیاری از کاربران جذابیت نرم افزار سمین را به دلیل ویژگی‌های کاربردی آن می‌دانند. روند مهاجرت از سایر سامانه‌ها به سمین بسیار آسان است. امیدواریم با کمک به شما در انتخاب بهترین نرم افزار ممکن برای سازمان خود، به پیشرفت و ارتقای سازمان شما کمک کرده باشیم.

با ما در ارتباط باشید.