داده‌کاوان اندیشه برتر

داستان موفقیت پیاده سازی سامانه مدیریت و کنترل سمین در بانک پاسارگاد

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

بانک پاسارگاد در یک نگاه

بانک پاسارگاد در مقطع آغازین هزاره سوم به عنوان پنجمین بانک خصوصی ایرانی فعالیت های عملیاتی خود را با بیشترین سرمایه اولیه یک بانک در کشور از ربع چهارم سال ۱۳۸۴ آغاز نمود. یکی از اهداف بانک پاسارگاد راه‌اندازی شعبه‌های متعدد زیاد جهت افزایش آسودگی و دسترسی بیشتر مشتریان بانک به خدمات و تسهیلات بانکی است. بانک پاسارگاد در راستای تحقق این هدف از آبان ماه سال ۱۳۸۴ افتتاح شعب خود را با نرخ رشد بالایی آغاز نموده که این نرخ رشد تاسیس شعب در بین بانکهای خصوصی بی‌سابقه است. به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، بانک پاسارگاد در سال مالی ۱۳۹۷، در میان بانک‌های خصوصی ایران توانست بهترین عملکرد درآمدی و سودآوری را از خود نشان دهد.

اهداف پروژه پیاده‌سازی سامانه مدیریت و کنترل پروژه در بانک پاسارگاد

  • کاراتر نمودن مدیریت ارتباطات و هماهنگی پروژه ها از طریق سازماندهی صحیح و تعریف ارتباطات لازم بین ارکان اجرائی و مدیریتی پروژه‌ها
  • بالا بردن سرعت تصمیم‌گیری با توجه به یکپارچگی اطلاعات و دسترسی سریع و بروز گزارشات
  • تسهیل در استفاده از اطلاعات و تجربیات پروژه های پیشین
  • مدیریت هزینه و زمان و مشخص کردن انحرافات در پروژه‌ها
  • افزایش سرعت گردش و سطح امنیت اطلاعات پروژه‌ها

چالش‌های قبل از استقرار

بانک پاسارگاد  تا قبل از سال ۱۳۹۸ به دلیل فقدان یک سیستم جامع اطلاعاتی به منظور رفع دغدغه‌های خود برای حفظ و نگهداری و مدیریت حجم بالایی از اطلاعات مربوط به وظایف و  مدارک و مستندات پروژه‌های معاونت فناوری اطلاعات خود از نرم افزار اکسل استفاده می‌کرده است.

با توجه به حجم، پیچیدگی و تعداد پروژه‌ها، مدیریت و کار کردن بر روی اطلاعات مورد نظر در هر پروژه با استفاده از اکسل نسبتا دشوار بود. علاوه بر این، هیچ قابلیتی برای انجام کارهای گروهی نظیر به اشتراک‌گذاری مستقیم فایل‌ها، نمایش تخته یا فهرست وظایف و مخصوصا فعالیت همزمان کاربران مختلف در آن محیط وجود نداشت.

دستاوردهای بعد از استقرار

  • ایجاد یک سیستم اطلاعانی یکپارچه برای مدیریت پروژه‌های معاونت فناوری اطلاعات
  • مدیریت درآمد و هزینه پروژه‌ها
  • لاگ برداری دقیق از کلیه فعالیت ها و ثبت و نگهداری تغییر داده
  • ایجاد بانک اطلاعاتی از اسناد و مدارک پروژه ها و حفظ سوابق آنها در راستای استفاده بهینه از مدیریت دانش
  • ایجاد انواع داشبوردهای حرفه‌ای و ارائه اطلاعات و گزارشات مفید جهت تصمیم‌گیری مدیریتی
  • منطبق با فرایندهای بانک پاسارگاد برای مدیریت پروژه‌های معاونت فناوری اطلاعات
  • دسترسی سریع و آسان به اطلاعات پروژه توسط کاربران

مختصری از پیاده‌سازی پروژه سامانه مدیریت و کنترل پروژه بانک پاسارگاد

سامانه مدیریت و کنترل پروژه سمین در سال ۱۳۹۸ با هدف ایجاد یک سیستم اطلاعانی یکپارچه برای مدیریت پروژه‌های معاونت امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد راه‌اندازی شد. جهت نیل به این هدف، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸،گروهی متشکل از کارشناسان و مدیران معاونت امور فناوری اطلاعات و ارتباطات و کارشناسان فنی شرکت داده‌کاوان تشکیل گردیده و در یک همکاری تنگاتنگ با صرف ده‌ها ساعت جلسات هماهنگی و مدیریتی و صدها نفر ساعت کار فنی، کارشناسی و آموزشی، فرآیند های اجرایی لازم تصحیح و یا تعریف شده و در سیستم سمین پیاده‌سازی شدند و در راستای مدیریت هر چه بهتر وظایف کارشناسان در مدیریت پروژه‌های سازمان، قابلیت تعریف وظایف و سپس ارجاع به کارشناس مورد نظر و بروز رسانی آن توسط کارشناس ایجاد شد.

این سامانه در حال حاضر در معاونت امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد برای مدیریت پروژه‌های این معاونت مورد استفاده قرار می‌گیرد و ماحصل استقرار آن ایجاد فضای مناسبی برای جمع‎آوری، ردیابی، نظارت، کنترل و در نهایت مدیریت پروژه های معاونت امور فناوری اطلاعات و ارتباطات خصوصا مدیریت هزینه و زمان در سطح کلان و ارائه گزارش‌های متنوع از هر گونه اطلاعات در سطح پروژه به مدیران بوده است.