مدیر پروژه کیست؟
مدیر پروژه نقش اصلی در برنامهریزی، اجرا، نظارت، کنترل و به پایان رساندن پروژهها دارد. با اینحال اینها فقط بخش کوچکی از وظایف وی در مدیریت پروژه است.
مسئولیتهای اصلی مدیر پروژه
در ادامه به چند مسئولیت اصلی مدیر پروژه اشاره شده است:
-
طراحی برنامه:
مدیران پروژه مسئول طراحی بهترین مسیر برای پروژه هستند. این طرح باید شامل محدوده پروژه، جدول زمانی و بودجه پروژه باشد و همچنین میتواند شامل شناسایی ابزارهای مناسب برای کار نیز باشد.
-
تشکیل تیم:
شناسایی تیم مناسب برای موفقیت پروژه، حیاتی است. هر یک از اعضای تیم پروژه بسته به استعداد و توانایی مورد نیاز برای تکمیل پروژه از یکدیگر متفاوت خواهند بود. پیدا کردن متخصص و کارشناس امور برای هر یک از وظایف، امری لازم است.
-
تعیین وظایف:
مدیران پروژه باید تعریف مشخصی از وظایف مورد نظر و جدول زمانی برای هر بخش از پروژه برای اعضای تیم ارائه کنند. اگر چه هر عضو تیم مسئول تکالیف خود خواهد بود، اما بسیاری از وظایف، نیاز به همکاری اعضای تیم دارد.
-
رهبری تیم:
حالا که اعضای تیم مشخص شده و وظایف به آنها واگذار شده است، مدیر پروژه باید سیستم را به اصطلاح باید به خوبی روغنکاری کند. این کار شامل بررسی افراد از جمله بهروزرسانی وضعیت، شناسایی و برطرف کردن موانع، یافتن راهحلی مناسب برای ناسازگاریها، حفظ روحیه تیم و ارائه آموزش و مشاوره است.
-
مدیریت بودجه:
برای انجام اکثر پروژهها نیاز به منابع مالی وجود دارد، این بدان معنی است که هماهنگ کردن مدیریت هزینهها با بودجه پروژه در رسیدن به موفقیت، بسیار حیاتی است. مدیران پروژه خوب به طور مکرر بودجه را بررسی میکنند و برنامهریزی میکنند تا از تجاوز گسترده از بودجه جلوگیری کنند.
-
مدیریت زمان:
رعایت زمانبندی برای تکمیل موفقیتآمیز هر پروژه بسیار مهم است. بنابراین مدیریت زمان یکی از مسئولیتهای کلیدی یک مدیر پروژه است. مدیریت زمان نیاز به تعیین مهلتهای واقعبینانه در طول چرخه حیات پروژه دارد که مستلزم برقراری ارتباط مداوم با اعضای تیم است.
-
مشارکت ذینفعان:
ذینفعان نقش زیادی در پروژه شما دارند. آنها معمولا افرادی با نفوذی هستند که تحتتأثیر پروژه قرار میگیرند. مدیران پروژه باید یک رابطه خوب و یک خط ارتباطی صریح با ذینفعان داشته باشند تا بتواند به رفع موانع موجود و تقویت تیم شما کمک کنند و اگر ذینفعان از روند کاری ناراضی باشند باعث ایجاد موانع غیرضروری شده و پروژه را از مسیر اصلی خارج خواهد کرد.
-
تحویل پروژه:
تحقق یافتن اهداف پروژه، به معنای تمام شدن کار مدیر پروژه نیست. مدیر پروژه اکنون باید پروژه را به تیمی تحویل دهد که مدیریت، حفظ و اجرای آن را ادامه دهد. در این مرحله، مدیر پروژه دیگر فردی نیست که به آن واگذار میشود بلکه پروژه به عنوان یک مورد جدید به گروه دیگری واگذار خواهد شد.
-
مستندسازی فرآیند کاری:
شناسایی و مستندسازی تجربیات کسب شده در حین کار، نه تنها یک روش خوب برای رشد مدیر پروژه است، بلکه انتقال این تجربیات به تیمهای دیگر سازمان برای فعالیتهای بعدی، بسیار مفید خواهد بود. ثبت تجربیات، به دیگران کمک میکند تا از انجام اشتباهات مشابه جلوگیری شود و از میانبرهای کشف شده برای رسیدن به اهداف استفاده شود.
گواهینامههای مورد نیاز مدیر پروژه
اگرچه دریافت گواهینامه مدیریت پروژه عمومی ضروری نیست ، اما برخی از کارفرمایان ممکن است حقوق بیشتری به مدیر پروژه ای که دارای گواهینامههای مرتبط است، پیشنهاد دهند. مجوز تخصصی مدیریت پروژه (PMP) محبوبترین گواهینامه در این خصوص است و توسط مؤسسه مدیریت پروژه ارائه میشود. اما این تنها گواهینامه موجود نیست. در ادامه به چند مورد از آن اشاره خواهیم کرد:
- Associate in Project Management
- Certified Associate in Project Management (CAPM)
- Certified Project Director (CPD)
- Certified Project Manager (IAPM)
- Certified Scrum Master (CSM)
- CompTIA Project+ certification
- PRINCE2 Foundation/PRINCE2 Practitioner
- Professional in Project Management (PPM)
- Master Project Manager (MPM)
سخن پایانی
باید بدانید که مدیریت یک پروژه بدون داشتن نرمافزار مدیریت پروژه مناسب ممکن است، اما احتمال بروز اشتباهات و ناکارآمدی در فرآیند کاری افزایش خواهد یافت. پیشنهاد ما به شما نرم افزار مدیریت پروژه سمین است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.